YIT:n taidonnäyte Mall of Tripla kokoaa palvelut saman katon alle sujuvaa arkea varten
Monet suuryritykset ovat halukkaita työskentelemään startupien kanssa, mutta onnistunut yhteistyö ei perustu pöhinälle. Mitä suurempi ekosysteemi, sitä enemmän loistavia kykyjä. Suomalainen nostureita valmistava ja niiden kunnossapitopalveluita tarjoava Konecranes näkee kasvavien yritysten kanssa työskentelyn win-win-tilanteena, jossa molemmat osapuolet saavat toisiltaan paljon.
Kuvassa Jussi Eskelinen ja Katariina Palvas Konecranesilta, Kuvat: Tapio Auvinen
Ensin yhdistelmä saattaa hämmästyttää. Miksi 18 tuhatta ihmistä ympäri maailman työllistävällä Konecranesilla, jonka juuret ulottuvat 1930-luvulle, on työtilat startup-keskittymä Maria 01:ssä? Mitä tekemistä yli 50 maassa toimivalla korporaatiolla on vuodesta 2017 pystyssä olleen startup-yhteisön kanssa?
“Maria 01:n visio on aina ollut hyvä, sillä se kasaa kaikkein relevanteimmat ekosysteemipelurit samaan yhteisöön. Siellä ovat startupit, siellä ovat pääomasijoittajat ja siellä ovat korporaatiot”, Konecranesin startup-yhteistyön vastuuhenkilö Jussi Eskelinen sanoo.
Konecranes on alusta asti ollut yksi Maria 01:n pääpartnereista. Jo lähes neljän vuoden ajan Maria 01 on toiminut Konecranesille alustana, jonka kautta organisaatio on onnistunut lisäämään asiakaskeskeisyyttä ja startup-henkisyyttä korporaatiokulttuuriinsa.
Kumppanuus Maria 01:n kanssa tarkoittaa Konecranesin omiin liiketoimintatarpeisiin vastaavien startupien scoutaamista eli etsimistä sekä niiden kanssa työskentelyä. Samalla kehitetään myös yhtiön uutta digitaalista liiketoimintaa.
Kyse on ennen kaikkea reilusta liikekumppanuudesta, jossa Konecranes voi jo varhaisessa vaiheessa toimia startupeille luotettavana asiakkaana.
Menestyksekkäältä korporaatiolta saatu palaute ja tuki voi auttaa kasvuyritystä kehittämään tuotettaan myös laajemman yleisön tarpeisiin.
“Meidän on pidettävä huolta siitä, että liiketoimintamme saa ne hyödyt mitä yhteistyöstä haetaan, ja että se kulkee myös startupille sujuvasti. Sellainen loppuun asti katsova end-to-end approach on meille todella tärkeää”, Eskelinen toteaa.
Yhteistyön tavoitteena on, että Konecranes pystyy tekemään parempia palveluita ja tuotteita asiakkailleen startup-yritysten teknologioiden avulla sekä mahdollisissa kaupallisissa kumppanuuksissa. Samalla startupit saavat Konecranesilta asiakkaana arvokasta tietoa siitä, miten vielä kehitysvaiheessa olevaa tuotetta tai palvelua kannattaa jalostaa.
Päivittäisessä toiminnassa Konecranesin startup-yhteistyöstä vastaava Katariina Palvas uskoo, että suurimmat edut suurten yritysten ja startupien kumppanuudessa syntyvät erilaisten ajattelumaailmojen törmäämisestä sekä vahvuuksien yhdistämisestä.
“Suurilla yrityksillä on etunaan resurssit, laajalti tunnettu brändi ja verkostot, mutta erityisesti startupien ketterä toimintamalli ja mindset on sellaista, mistä voimme oppia”, Palvas sanoo.
Konecranes etsii yhteistyökumppaneikseen erityisesti teknologiaratkaisuihin keskittyneitä startupeja, mutta tulevaisuudessa kohtaamisia saatetaan etsiä myös esimerkiksi kiertotalouden parista.
Yhteistyö syntyy aina tarpeesta: siitä, että sillä etsitään ratkaisua jo johonkin olemassa olevaan ongelmaan tai kysymykseen. Kumppanuuden syyksi ei siis riitä se, että halutaan tehdä yhdessä startupien kanssa.
Palvas sanoo, että vaikka startupien kanssa työskentely on tällä hetkellä hyvinkin “kuuma juttu”, suuryrityksellä täytyy olla valmiudet tarjota yhteistyöhön puitteet, jotka palvelevat myös startupeja ja tarjoavat mahdollisuuden pitkäaikaisempaankin liiketoimintaan.
“Haluamme, että yhteistyö on molemmille osapuolille win-win-tilanne”, hän toteaa.
Konecranesille yhteistyössä on useimmiten kyse puhtaasti myyjä ja asiakas -suhteesta. Asiakkuuteen ryhdytään sellaisen yrityksen kanssa, jolla on jo mahdollisuudet palvella enterprise-luokan asiakasta, ja sen tuote tai palvelu on jo jossain määrin valmis. Usein se tarkoittaa joko siemen- tai A-kierroksen rahoituksen saanutta yritystä.
Ruotsalainen teknisen asiakaspalvelun ohjelmoinnin kehittäjä Mavenoid on Eskelisen mukaan hyvä esimerkki onnistuneesta yhteistyöstä. Konecranesin startup-ohjelma löysi enkelirahoituksen keränneen Mavenoidin, jonka Software as a Service -tuotteelle suuryrityksellä oli tarvetta. Tänä keväänä yritys keräsi jo A-kierroksen rahoituksen, ja se on kasvamassa neljän hengen tiimistä kymmenien ihmisten organisaatioksi.
Mavenoidilta saatu palaute on Eskelisen mukaan ollut hyvin positiivista. Aikaisena asiakkaana Konecranes on pystynyt tarjoamaan asiakastietoa, jonka perusteella Mavenoid on pystynyt nopeasti kehittämään niin heille kuin muillekin asiakkaille arvokkaita ratkaisuja
“Onhan se hieno tarina siitä, että olemme olleet heidän sijoittajilleen referenssinä. Heidän viimeisin rahoituskierroksensa oli kahdeksan miljoonaa dollaria, mikä on sellaista skaalaa jo, että firma kasvaa ihan eksponentiaalista vauhtia”, Eskelinen kertoo.
Startupien arki on usein hyvin kaukana siitä pöhinästä, mikä julkisessa keskustelussa niihin yhdistetään. Konecranesilaiset pääsevät todistamaan sitä hyvin läheltä, sillä suuryritykselle on varattu työpöytäpaikat Maria 01:n yhteistiloissa.
Luonnollisesti startupien on hyvä osallistua aktiivisesti erilaisiin verkostoitumistilaisuuksiin myös perinteisen virka-ajan ulkopuolella, jotta ne voivat tutustua mahdollisiin uusiin yhteistyökumppaneihin ja asiakkaisiin, mutta kun työtä tehdään, sitä todella tehdään.
“Pakko heidän on tehdä kovasti töitä. Eihän kasvuyrityksillä ole muuta vaihtoehtoa kuin oppia olemaan tosi hyviä, sillä muuten ne katoavat maailmasta”, Eskelinen sanoo.
Työskentely Maria 01:ssä startupien läheisyydessä tuo Konecranesin kaltaiselle suuryritykselle erityisesti mahdollisuuden kohdata tuoreita tekijöitä oman työnteon ohessa, virallisia tapaamisia rennommissa olosuhteissa.
Palvas tiivistää, että suuryrityksen on hyvä olla siellä, missä tapahtuu.
“Kyllähän se on hienoa kuulua yhteisön jäsenenä Suomen terävimpään startup-kärkeen. Se, että on läsnä Marialla vaikka viikkotasolla, on varmasti hyödyllisempää kuin se, että sitä mahdollisuutta ei olisi ollenkaan.”
Maria 01 -yhteistyö ei tarkoita Konecranesille pelkästään uusien startupien scoutaamista. Esimerkiksi viime vuonna se toteutti yhdessä Maria 01:n kanssa ensimmäistä kertaa kiihdyttämöohjelman sisäiselle henkilöstölleen.
Internal Transformational Program -nimellä tunnetun ohjelman aikana konecranesilaisia törmäytettiin Maria 01:n yhteisön startup-yrittäjien ja pääomasijoittajien kanssa luentojen ja mentoroinnin kautta. Onnistuneesta kokeilusta saatujen kokemusten perusteella ohjelma tullaan todennäköisesti toteuttamaan vielä useita kertoja, Eskelinen kertoo.
Konecranesilla on koettu, että Maria 01 -yhteistyöstä on suurelle korporaatiolle monenlaisia hyötyjä. Uuden liiketoiminnan lisäksi erilaiset työskentelytavat voivat myös laajentaa työntekijöiden ajattelutapoja.
“Kiihdyttämöohjelmaan osallistuneet työntekijät kokivat sen todella positiiviseksi. Huomasimme niiden kuukausien myötä kehityskulun, että lähestyminen joihinkin omiin projekteihin muuttui selkeästi ketterämmäksi ohjelman aikana”, Palvas kertoo. Lue lisää Konecranesin startup-ohjelmasta täältä.
Maria 01:ssä eletään tällä hetkellä merkittävää kasvun aikaa. Startup-yhteisö kasvaa yhdessä YIT:n kanssa Euroopan suurimmaksi kampukseksi, jolla tulee olemaan aiempaa enemmän tilaa niin kasvaville yrityksille, sijoittajille kuin jo menestyneille suuryrityksille.
Konecranesin Eskelinen ja Palvas uskovat, että laajeneva Marian kampus tuo mukanaan paljon hyötyjä myös Konecranesin kokoiselle korporaatiolle.
Eskelinen sanoo, että vaikka juuri nyt elämmekin maailmassa, jossa kaikki voitava tehdään etänä, fyysinen läheisyys kumppaniyritysten kanssa tuo omat etunsa. Mitä suurempi kampus on, sitä enemmän sinne mahtuu startup-yrityksiä sekä korporaatioita, jotka voivat olla näiden startupien asiakkaita ja kumppaneita.
“Mitä tehokkaammin kilpailtu ekosysteemin markkina on, sen todennäköisemmin sieltä löytyy niitä loistavia tapauksia, joita Suomesta nyt jo nousee. Nähdäkseni suurempi ekosysteemi mahdollistaa meille niiden uusien relevanttien startupien löytämisen, jotka tekevät meidän liiketoimintaa täydentäviä asioita. Kasvava kampus mahdollistaa myös oman sisäisen osaamisemme kehittämisen esimerkiksi kiihdyttämöohjelmien kautta”, Eskelinen toteaa.
Suurempi kampus tarkoittaa myös laajempia kansainvälistymismahdollisuuksia, sillä sen tavoitteena on tuoda Helsinkiin yrityksiä kaikkialta maailmasta. Myös Konecranes toimii yli 50 maassa, eikä halua rajoittaa startup-yhteistyötään vain suomalaisiin tai pohjoismaalaisiin yrityksiin.
“Kampuksen kansainvälistymisen kautta pystymme laajentamaan myös omia kansainvälisiä kontaktejamme. Odotamme innolla, millaisia uusia mahdollisuuksia tuleva kampus tuo Konecranesille, Palvas tiivistää.
Seuraa ensimmäisten joukossa ajankohtaisia uutisia Marian alueen kehittymisestä yhdeksi Euroopan suurimmaksi kasvu- ja teknologiayrityskeskittymäksi tämän juttusarjan myötä. Pysy kuulolla ja tilaa uutiskirje omaan sähköpostiisi!