Kupittaan kärki -kumppanuushanke, Turku
Vantaan maanteiden hoitourakkaan kuuluu tiestöä yhteensä noin 500 kilometriä ja kevyen liikenteen väyliä lisäksi noin 200 kilometriä. Suurin osa teistä on vilkkaasti liikennöityjä ja talvihoitoluokitus on suurella osalla niistä korkeinta luokkaa.
Vantaan maanteiden hoitourakan erikoisuutena ovat Kivihaan ja Vuosaaren tunnelit. Tunnelityöt ovat aina tarkkaan ennalta suunniteltuja, sillä niissä joko kaistoja tai koko tunneli suljetaan. Niihin kuuluvat tunnelien pesut neljä kertaa vuodessa, pesuvesialtaiden tyhjennys sekä liikennemerkkien korjaukset.
Urakassa on kalustolle tiukat päästömääräykset. Ympäristön näkökulmasta erityisen hyvin on onnistuttu suolan käytön hallinnassa.
Iso osa Vantaan kunnossapidon töistä on talvitöitä. Niihin kuuluu pääasiassa auraus ja sohjonpoisto, liukkauden torjunta suolalla ja hiekalla, polanteen tasaus, lumitilojen teko, liikennemerkkien puhdistus sekä rumpujen sulatus. Kun talvihoitotyöt talven jälkeen loppuvat, alkavat heti hiekanpoistotyöt. Sitten siivotaan myös siltoja ja kerätään roskia. Leudolla jaksolla paikataan päällysteitä ja korjataan liikennemerkkejä. Suurimmat liikennemerkkien vaihdot suunnitellaan keväällä ja toteutetaan kesällä.
Kevään käännyttyä kesäksi alkavat niittotyöt, pysäkkikatosten ja portaiden korjaukset sekä kevätpölyn sidonta. Kesällä tehdään myös muun muassa ojitukset, hoidetaan puita ja pensaita, poistetaan vieraslajeja, torjutaan rikkaruohoja sekä tyhjennetään ja tarkastetaan sadevesikaivoja ja viemäreitä. Kesäisin toteutetaan myös sillantarkastukset, joita kesällä 2022 oli yhteensä 543.
Vantaan kunnossapidossa hoidetaan lisäksi ympäri vuoden kaiteita, jotka ovat menneet esimerkiksi onnettomuuksissa rikki. Kunnossapidon tehtäviin kuuluvat myös äkilliset hoitotehtävät, joita tulee päivittäin eteen, kellon ympäri. Iso osa töistä onkin yötöitä. Esimerkiksi tienvarsiniitot tehdään lähes kokonaan yötyönä.