Kupittaan kärki -kumppanuushanke, Turku
Toteutimme Pasilaan, Triplan kauppakeskus-, hotelli-, toimisto- ja asuntorakennusten sekä maanalaisen 2300 paikkaisen pysäköintilaitoksen rakentamista varten pohjarakennustyöt sekä Pasilan aseman perustusten vahvistustyöt.
Triplan uudisosan rakennuskaivanto ulottuu 20 metrin syvyyteen maanpinnasta ja enimmillään 18 metriä pohjavedenpinnan alapuolelle. Pohjarakennustöiden arvo Pasilan aseman työt mukaan lukien oli yhteensä noin 100 M€.
Ennen kaivuu- ja louhintatöiden ulottamista pohjavedenpinnan alapuolelle, rakensimme tulevan rakennuskaivannon ympärille pysyvän vesitiiviin patoseinän lukkoon poratuilla porapaaluilla. Tämän jälkeen aloitimme patoseinän ankkurointityöt, sekä maankaivuu- ja louhintatyöt. Patoseinä koostuu 711 mm:n teräsputkipaaluista, jotka ulotettiin noin 1,5 metriä peruskallioon ja enimmillään 33 metrin syvyyteen nykyisen ratapihan tasosta. Patoseinä estää pohjaveden virtaamisen kaivantoon.
Menetelmä on varsin uusi ja sitä on käytetty pääosin Pohjoismaissa. Triplan patoseinärakenne oli valmistuessaan maailman suurin tällä menetelmällä rakennettu patoseinä.
”Vaatimukset patoseinälle olivat tiukat ja rakenteiden mitoitusiäksi oli määritelty 200 vuotta. Pohja- ja orsiveden tasojen vaihteluita seurattiin koko projektin ajan ja nyt ne ovat tasaantuneet lähelle normaalia tasoa. Patoseinän rakentaminen ja sen sisällä olevien maamassojen poisvienti sujuivat aikataulussa”, kertoo projektinjohtaja Jukka Repo Helsingin kaupungilta.
Triplan uudisosan ohella toteutimme myös Pasilan aseman perustusten vahvistustyöt sekä tilapäisen aseman pohjatyöt. Pasilan aseman korotettujen toimistotornien jäykistävät hissikuilut on ulotettu kallioon porapaalupatoseinien suojassa. Lisäkuormien johdosta vanhat pilarit vahvistetiin vanhojen kaivinpaalujen ympärille poratuilla porapaaluilla. Lisäksi anturoita ja pilareita vahvistettiin betonimantteleilla.
Pasilan aseman korjaus ja korotustyön ajaksi aseman pohjois- ja itäpuolelle rakennettiin tilapäinen teräsrakenteinen kulkusilta sekä portaat laitureille. Silta ylittää Ratapihantien Itä-Pasilassa ja risteää Opastinsillan kanssa.
Työmaalla syntynyttä louhetta hyödynnettiin muun muassa Veturitien painopenkereessä. Louhetta myös murskattiin työmaalla ja sitä hyödynnettiin pohjakerroksen salaojitusmateriaalina, sekä työmaa-alueella sijaitsevan betonintehtaan valmistaman betonin runkoaineena.
Kaivuun yhteydessä kertyi myös ylimääräistä maa-ainesta, josta osan hyödynsimme täyttöaineksena YIT:n talonrakennuskohteiden esirakentamisessa.
Triplan välittömässä läheisyydessä olemme tehneet myös lukuisia erillisurakoita, kuten Pasilan uuden sillan ja vanhan sillan korjauksen. Länsi-Pasilan puolelle louhimme noin 350 metriä pitkän työtunnelin ja noin 100 metrin pituiset metrotunnelin osuudet. Louhitut tunnelit mahdollistavat tulevaisuudessa metron louhintatyöt Triplaa häiritsemättä.
Lisäksi rakensimme kolme siltaa Pasilan aseman ja Triplan uudisosan väliin tulevaa pääradan läntistä lisäraidetta varten. Olemme toteuttaneet myös Veturitien pohjoisosan katurakenteet sekä Veturitien eteläpuolelle tien 1. rakennusvaiheen kaukalon ja kiertoliittymän.