YIT:n taidonnäyte Mall of Tripla kokoaa palvelut saman katon alle sujuvaa arkea varten
Mall of Triplan kaksi tuoretta vuokralaista, elokuvateatteri Cinamon ja tuleva Töölön seurakunta, lupaavat vahvistaa uudella tavalla Keski-Pasilaan nousevan kaupunkikeskuksen elämystarjontaa. Molemmat vuokralaiset lupaavat tuoda sielukkuutta shoppailun keskelle, tosin täysin eri tavoin.
Vuonna 2005 aloittanut baltialainen elokuvateatteriketju Cinamon on uusi tulokas Suomen markkinoilla, jota on toistaiseksi hallinnut Finnkino. Cinamonin kaupallinen johtaja Toomas Luhats lyö luvut tiskiin.
”Elokuvissa käyminen on ollut jo useamman vuoden laskussa Suomessa. Tälle voi olla monia syitä, mutta yksi on se, että hinnat ovat melko korkeat. Täällä ei ole juuri kilpailua.”
Cinamonin fokus ei silti ole vain hintakilpailussa. Luhats kertoo, että Mall of Triplan näyttäviin, viidennen kerroksen tiloihin tuleva 2 000 neliömetrin elokuvateatteri henkii vanhan ajan elokuvateatterin taikaa.
”Elokuvissa käynti on jo 50-luvulta asti ollut nuorten ja rakastavaisten tapa olla yhdessä ja viettää laatuaikaa. Mutta kukaan ei halua mennä treffeille kolkkoon paikkaan. Ympäristön täytyy olla lämmin ja kutsuva. Aulamme on tunnelmallinen, ja saleissamme on esimerkiksi parituoleja, joissa elokuvaa voi katsella rakkaansa kanssa.”
Vanhan ajan tunnelma ei tarkoita kuitenkaan vanhanaikaisia puitteita. Cinamonin kuuden salin valkokankaat heräävät eloon uusimmilla 2D- ja 3D -laserprojektoreilla. Luhats kertoo, että leffatykit ostetaan aivan viimeiseksi, jotta Cinamonin saleihin saadaan markkinoiden terävin ja kaunein kuva. Sitä kelpaa katsella premium-luokan nahkaistuimilta, joiden mukavuus on viety äärimmilleen.
Täysin uusi konsepti Suomessa on itsepalvelu aina karkkitiskiltä lippuluukulle. Kassalla ei tarvitse jonottaa.
”Panostamme todella paljon nettisivuumme ja mobiilisovellukseemme, joista voi ostaa yhdellä klikkauksella. Tämä tulee houkuttelemaan erityisesti nuoria ja perheitä”, Cinamonin toimitusjohtaja Tatjana Tolstaja sanoo.
Asiakkaita tullaan hemmottelemaan personoiduilla elokuvasuosituksilla, kanta-asiakastarjouksilla ja alennuspäivillä.
”Jos koko perhe menee elokuviin ja ostaa naposteltavat, hinta voi nousta yli sataan euroon. Kaikilla ei ole sellaiseen varaan. Baltian maissa olemme järjestäneet Yes Day -alennuspäiviä, joissa leffalipun saa 40 prosentin alennuksella. Haluamme koittaa samaa konseptia myös Suomessa. Elokuvat kuuluvat kaikille, varallisuudesta riippumatta.”
Cinamonilla on myös paljon kokemusta erilaisten konferenssien ja yritystilaisuuksien järjestämisestä, mikä hyödyttää suuresti koko Pasilan alueen yrityksiä.
”Syntypäivät, seminaarit, konferenssit – asiakkaamme ovat tervetulleita pitämään meillä tilaisuuksia. Meillä on tilaisuuksien pitämisestä paljon kokemusta”, sanoo Luhats.
Meilahden ja tulevan Töölön seurakunnan kirkkoherra Hannu Ronimus toteaa, että jos Cinema tuo sielun takaisin elokuviin, tuo Töölön seurakunta sen Mall of Triplaan. Seurakuntakeskuksen tuleminen aivan kauppakeskuksen ytimeen, 500 neliömetrin tiloihin, on Suomen ja jopa maailman mittakaavassa melko poikkeuksellista.
”Näimme alusta asti, että Keski-Pasila tulee olemaan Helsingin uusi city-keskus. Se, että kirkko loistaisi poissaolollaan tällaisesta paikasta oli täysin poissuljettu ajatus. Suomessa on sanonta ’kirkko keskellä kylää’, ja jos jossain, niin tässä se toteutuu konkreettisesti.”
Ronimus toivoo, että seurakunta viestittäisi läsnäolollaan sitä, että elämässä on eri ulottuvuuksia, kerroksia, jotka muodostavat toisiaan täydentäen kokonaisuuden.
”Ihminen on jakamaton kokonaisuus: me olemme fyysisiä, sosiaalisia, tuntevia ja uskovia olentoja. Jos Mall of Triplan toimijat onnistuvat palvelemaan ihmistä tällä tavalla kokonaisvaltaisesti, olemme luomassa jotain sellaista, jota ei ole ennen tässä maassa kyetty aikaansaamaan. Tripla voi muuttua aidosti merkityskeskukseksi.”
Mall of Triplaan avattava seurakuntakeskus tarjoaa mahdollisuudet avointen ovien toiminnalle, ohjelmallisten seurakuntatilaisuuksien järjestämiselle ja yhteistyötahojen kanssa toteutettaville tapahtumille.
Esimerkkejä seurakuntakeskuksen toiminnoista ovat muun muassa olotila- ja perhekahvilatoiminta, nuorisotyön tilaisuudet, ehtoollis- ja musiikkitilaisuudet, kastejuhlat sekä kauppakeskuspapin toiminta. Seurakunnan palvelut tulevat noin 200 000 Mall of Triplan läpi päivittäin kulkevan ihmisen käyttöön.
”Kaikki mitä seurakunta tarjoaa, on veloituksetonta. On tärkeää, että meille voi tulla helposti arkiaskareiden lomassa. Mall of Triplan 250 yritystä saavat myös oman työpaikkapapin, jota voi tulla vetämään hihasta, kun jokin asia on mielessä.”
Suuri elokuvan ystävä Ronimus antaa lopuksi vertauksen.
”Arkipäivän kristillisyys näyttäytyy arjen kumppanuutena ja ’arjen elokuvan jatkuvana käsikirjoituksena’. Se on toiset huomioivaa elämänasennetta, läsnäoloa ja välittämistä. Se on myös rauhoittumista, hetken irrottautumista, vaikkapa vierailua ehtoollisella tai musiikkitilaisuudessa.”
Mall of Triplassa on 85 000 neliötä vuokrattavaa tilaa noin 250 toimijalle ja se tulee olemaan liiketilojen lukumäärällä laskettuna Suomen suurin kauppakeskus. Liiketiloista on vuokrattu jo lähes 70 prosenttia.
”Paljon on vielä työtä tehtävänä ja tilaa hyville toimijoille, mutta tämä on huikea luku, joka kertoo siitä, että meihin uskotaan”, sanoo Mall of Triplan kaupallinen kehitysjohtaja Pirjo Aalto.
Viimeisimpien julkistusten joukossa ovat Aleksi 13, Bella Beauty Nails, BR-Lelut, Luhta Brand Store, Prisman noutopiste, Top Sport, Tillander ja Tunnin Kuva.
Mall of Triplan uusia ravintolavuokralaisia ovat puolestaan Bierhaus, Hey Poke, Salaattiasema, Story ja Tokumaru sekä rautatieasemalle avautuva Subway ja Makuja Sushitrain.