YIT:n taidonnäyte Mall of Tripla kokoaa palvelut saman katon alle sujuvaa arkea varten
Ensi vuoden syksyllä avautuvassa Mall of Triplassa ruoka ja elämykset ovat suuressa roolissa. Kaupunkikeskukseen tulee yhteensä yli 10 000 neliömetriä ravintoloita ja kahviloita, joten mieleisiä makuja löytyy jokaisen kulman takaa. Nyt Mall of Triplan ravintoloiden joukkoon on liittynyt aina ajan hermoilla oleva Story, joka avaa ravintolan kaupunkikeskuksen neljänteen kerrokseen.
Kauppakeskusliiketoiminta elää murroskautta. Kauppakeskuksiin ei tulla enää vain ostoksille, vaan kuluttajat kaipaavat elämyksiä. Yhä suurempi osa kulutuksesta suuntautuu elämyksiin, kuten kulttuuriin, hyvinvointiin ja ulkona syömiseen. Tästä syystä Mall of Tripla ei olekaan perinteinen kauppakeskus, vaan kaupunkikeskus, joka tarjoaa laajojen myymälä- ja ravintolapalveluiden lisäksi paljon aivan uudenlaista kulttuuritoimintaa ja elämyksiä.
”Ennen palkkapäivänä mentiin ostamaan tarpeellinen, kuten talvikengät perheen lapsille. Nykyään palkkapäivän koittaessa mennään ehkä kahville tai syömään kauppakeskukseen ja siinä samalla päätetään, lähdetäänkö ostoksille vai leffaan. Kahvilat ja ravintolat ovat iso osa elämyksellisyyttä, ja siksi meistä on hienoa toivottaa Story osaksi Mall of Triplan perhettä”, kertoo kaupallinen kehitysjohtaja Pirjo Aalto.
Storyn tarina sai alkunsa Vanhasta kauppahallista. Ensimmäinen Story-ravintola luotiin entiseen aulaan – tilaan, jota saattoi ennen olla vaikea kuvitella ravintolaksi, mutta nyt sijainti tuntuu itsestään selvältä. Myös Kampin ravintolalla on samankaltainen tarina. Kampin viides kerros ei ollut pystynyt houkuttelemaan suuria kävijävirtoja, mutta Kortteli-ravintolamaailman myötä kerros on puhjennut kukkaan, ja Storylla on tässä suuri rooli.
”Mall of Triplassa meillä on edessä sama positiivinen haaste: tehdä paikka, jossa ihminen todella viihtyy. On jännittävää rakentaa kaupunginosaan, jota ei vielä oikeastaan edes ole. Meillä on vahva into saada kaikki potentiaali irti alueista, joilla toimimme – niin myös Pasilassa. Teemme Storyä sydämellä ja toivomme, että pystymme tuomaan sielua uudelle alueelle”, sanoo Storyn taustalla olevan We Are Groupin Anders Westerholm.
Miljöö on olennainen osa Story-ravintoloita. Sisustusarkkitehti Johanna Laajisto suunnittelee Mall of Triplaan tulevan ravintolan. Ravintolan konsepti lokalisoidaan sopimaan juuri Pasilaan, mikä on tyypillistä Storyn filosofiaa. Yhteistä muiden Story-ravintoloiden kanssa on selkeälinjaisuus – muuten Mall of Triplan lopullinen ilme jää vielä paljastamatta.
”Valitsemme ravintoloillemme aina laadukkaita sijainteja, jotka ovat helposti lähestyttäviä. Vaikka meillä onkin ravintoloita kauppakeskuksissa, olemme pohjimmiltamme kivijalkayrittäjiä. Mall of Triplan ravintolastamme esimerkiksi on suora yhteys kadulle. Lisäksi lähellä on asukkaita, työpaikkoja sekä hotelli. Meille on tärkeää, että alueella asuvat ja työskentelevät ihmiset rakastavat ravintoloitamme”, kuvailee Westerholm.
Westerholmin mukaan on hyvä, että kauppakeskukset ovat viime vuosina alkaneet ymmärtää laadukkaiden ravintoloiden merkityksen. Ravintolat ovat vetovoimatekijöitä, jotka saavat asiakkaat palaamaan kauppakeskuksiin yhä uudelleen ja lisäävät yksittäisen vierailun kestoa.
Myös Helsinki saa Westerholmilta kehuja ruokakaupunkina. Kuluttajan ei tarvitse jännittää, tarjoaako valittu ravintola hyvää ruokaa ja juomaa, vaan tämän toivoisi olevan nykyään jo itsestään selvää. Siksi ravintolan tunnelma on noussut tärkeäksi valintakriteeriksi.
”Meille Storyssa on tärkeää, että pystymme palvelemaan samanaikaisesti erilaisten asiakkaiden tarpeita. Yksi saattaa olla nauttimassa pikaisesti lounasta kiireisen työpäivän keskellä, toinen tapaamassa vanhoja ystäviä ja kolmas viettämässä etäpäivää ravintolassamme. Kaiken avain on sydämellä mietitty kokonaisuus ja reilu, empaattinen palvelu.”
Katso myös Storyn perustajien videohaastattelu tästä: