Arjen ympäristötekojen tulee olla asukkaalle helppoja
Unelmien naapurusto selvisi verkkosivuillamme syksyllä 2018 järjestetyssä Arvostele sun naapurusto -kyselyssä.
Jos mikään käytännön seikka, kuten raha tai sijainti eivät toimisi hidasteina, muuttaisivat suomalaiset mieluiten Helsingin Töölöön. Toiseksi halutuimmat naapurustot ovat tasapistein Tampereen Pispala ja Helsingin Eira.
Töölön erityispiirteenä pidetään vanhoja kauniita taloja, sijaintia lähellä keskustaa ja puistomaisuutta. Pispalassa taas kiehtoo sijainti Suomen korkeimmalla asutulla harjulla ja Eirassa yhdistelmä urbaania, historiallista ja luonnonläheistä tunnelmaa.
Unelmien naapurusto selvisi, kun YIT järjesti verkkosivuillaan syksyllä 2018 Arvostele sun naapurusto -kyselyn ja pyysi suomalaisia arvostelemaan oman naapurustonsa. Kysely oli osa Arvostele mun naapurusto -kampanjaa, jossa neljä YIT:n naapuriopasta vieraili toistensa kaupunginosissa ja pisteytti ne eri osa-alueiden mukaan. Voittajaksi tässä kisassa selviytyivät Järvenpään Pajala ja Helsingin Kruunuvuorenranta.
Arvostele sun naapurusto -kyselyyn vastasi yhteensä 850 ihmistä. Eniten vastaajia oli Helsingistä (18 %), Tampereelta (9 %), Espoosta (7 %), Turusta (6 %), Oulusta (5 %), Jyväskylästä (5 %), Vantaalta (4 %), Hämeenlinnasta (3 %) ja Joensuusta (2 %).
Moni ei muuttaisi mihinkään
Oman unelmiennaapurustonsa sijaintipaikaksi valitsi Helsingin 23 prosenttia, Tampereen 10 prosenttia ja Turun viisi prosenttia vastaajista. Juuri Töölön nimesi suosikikseen 14 vastaajaa ja Pispalan sekä Eiran 12 vastaajaa. Huomionarvoista kyselyssä oli se, että moni vastaajista mainitsi, ettei muuttaisi omasta naapurustostaan minnekään muualle.
Unelmien naapuruston nimeämisen lisäksi vastaajia pyydettiin pisteyttämään oman naapurustonsa ulkoilumahdollisuudet, liikenneyhteydet sekä kantakuppila.
Keskimäärin suomalaiset arvioivat naapurustonsa ulkoilumahdollisuudet todella hyviksi. Kaikkein tyytyväisimpiä ulkoilumahdollisuuksiinsa olivat helsinkiläiset. Kantakuppiloihinsa tyytyväisimpiä olivat Jyväskylässä asuvat. Tamperelaiset olivat tyytyväisempiä kuppiloihinsa kuin turkulaiset.
”Hyvä aluebrändi tarkoittaa asukkailleen sitä, että he tuntevat alueensa omakseen ja jos tulee tarve muuttaa, he etsivät uuden asunnon läheltä. He pitävät kotikulmistaan ja ovat niistä ylpeitä”, kuvailee YIT:n markkinointijohtaja Eeva Hirvijärvi.
Suomessa ei juurikaan ole totuttu erilaistamaan asuinalueita. Jotta alue alkaa erottua muista ja jotta sille syntyisi vahva aluebrändi, on mietittävä paljon muutakin kuin sijaintia ja arkkitehtuuria. Alueen erottuvuuteen voidaan vaikuttaa erimerkiksi taiteella kuten Helsingin Arabianrannassa tai rakenteilla olevassa Kruunuvuorenrannassa.
”Taiteen lisäksi alueen tunnelmaa voidaan kohottaa esimerkiksi mielenkiintoisella valaistuksella, kauniilla ja kutsuvilla piha-alueilla tai asukkaiden yhteisöllisyyttä tukevilla tiloilla ja toiminnoilla ”, Hirvijärvi lisää.
Lue lisää:
Arvostele mun naapurusto -kampanjasta
Aluebrändäyksestä