Arjen ympäristötekojen tulee olla asukkaalle helppoja
Palvelut
YIT OYJ Uutinen 8.11.2017 klo 10.00
Uuden asunnon ostaminen onnistuu tulevaisuudessa suoraan kotisohvalta.
Uuden kodin voi jo vuokrata verkosta. Milloin asunnon voi myös ostaa netistä?
”Kun kaiken muunkin voi tilata verkosta, haluamme samaa myös asunnonhankinnassa. Me vietämme paljon aikaa netissä ja olemme vaativampia sen suhteen mitä tietoa verkossa on. Samat lainalaisuudet pätevät, kun ostamme uutta kotia”, kertoo YIT Kotien digitaalisen markkinoinnin kehityspäällikkö Heidi Salminen.
Asunnon ostaminen on suurten tunteiden asia.
”Ennen asuntokauppa kulki niin, että kun asunto piti vaihtaa, otettiin yhteyttä myyjään, joka kertoi erilaisista mahdollisuuksista. Näin ei ole enää. Nyt tehdään ensin itse useita valintoja ennen kuin otetaan yhteyttä myyjään. Ihan ensimmäiseksi inspiroidutaan, ja sen jälkeen tarvitaan tietoa ja ideoita mitä kaikkea asuminen voikaan olla”, Pekka Helin YIT:ltä kertoo. Hän johtaa YIT:llä Asumisen palvelut -kehitysohjelmaa.
”Asunnonmyyjän pitää olla mukana jo inspiroitumisen vaiheessa, ja se tapahtuu sähköisissä kanavissa. Vastaavasti kokemus asunnonostamisesta jatkuu vielä muuton jälkeen, koko asumisen ajan. Teknologinen kehitys on mahdollistaja, ja sen avulla myyjä tarjoaa sitä, mitä ostaja tarvitsee”, Helin muistuttaa.
Heidi Salminen painottaa asiakkaiden tuntemisen tärkeyttä.
”YIT:n asuntojen rakentajana ja myyjänä on tärkeää tietää millaisia asunnonostajat ovat ja mitä he kaipaavat. Näin jo asunnonvaihdon lähtösysäyksessä myyjä voi tarjota hyviä ideoita, vaihtoehtoja ja kattavasti tietoa”, Salminen kertoo.
Digitalisaatio tarjoaa laajemman kokemuksen
Asunnonosto ei ole vielä täysin sähköinen, ja se johtuu juridisista syistä. Asunto-osakkeet ovat paperisia, asunnon varaus tapahtuu puhelimitse, ja kauppakirjat allekirjoitetaan henkilökohtaisesti. YIT:llä sähköinen varausjärjestelmä on tulossa käyttöön loppuvuodesta. Myös kauan toivotut sähköiset osakekirjat ovat alalla jo suunnitteilla.
Asuntomyynnin digitalisoituessa myös myyjien rooli muuttuu. Uudenmaan alueen myyntipäällikkö Sari Hiilosvuo on tehnyt 20 vuoden uran asuntojen myynnin ja markkinoinnin parissa. Kehitys paperisista esitteistä virtuaalisen todellisuuden (VR) esittelyihin on ollut nopeaa.
”Jo sähköposti ja verkon asuntoesitteet mullistivat myyntiä. Tämän vuoden aikana chatti on noussut todella tärkeäksi ja isoon rooliin. On helpompi naputella kysymys myyjälle ja perehtyä keskusteluun koneen ääressä kuin sopia erikseen tapaamisaikaa”, Hiilosvuo sanoo.
”Asuntoja on mukava katsella ensin itse, jos vain kattavaa tietoa on saatavilla. Esimerkiksi pohjapiirroksen perusteella voi olla vaikea hahmottaa asunnon mittasuhteita. Siksi VR-lasit, 3D-kuvat ja korkealaatuiset videot on otettu erittäin innostuneesti vastaan”, kertoo Hiilosvuo.
Myyjällä on yhä tärkeä rooli; ammattilaisen kanssa on helpompi löytää sopiva koti. Tulevaisuudessa myyjä voi kulkea virtuaalisesti asiakkaan rinnalla VR-kierroksilla (VR = virtual reality) ja vastailla kysymyksiin. YIT:n Helsingin asuntomyymälä Arkadiankadulla on uudistumassa, ja pian yhdellä myymäläkäynnillä on mahdollista vierailla useassa kohteessa virtuaalisesti.
Helin uskoo täydellisen digitaalisen asuntokaupan olevan totta jo viiden vuoden kuluttua. Tällöin asunnon osto sujuisi esimerkiksi näin:
Tontin ohi kulkeva henkilö lukee aidan koodin ja näkee heti puhelimellaan, millainen talo paikalle on tulossa. Hän tutustuu kohteeseen syvemmin verkossa ja käy VR-kierroksella asunnossa. Asuntomyyjän tavoittaa chatissa ja hänet saa myös mukaan VR-kierrokselle.
Asunnon varaus onnistuu verkkopalvelussa ja sähköinen osakekirja saapuu. Materiaalivalinnat tehdään verkossa YIT Plus -palvelussa suoraan virtuaalisen asunnon sisällä, jonka jälkeen sisustusratkaisuja voi kokeilla jo ennen muuttoa. Myös tuleviin naapureihin tutustuminen käy jo ennen muuttoa oman palvelun avulla, ja samalla voi keskustella materiaaleista yhdessä samanlaisiin asuntoihin muuttavien kesken.
Myöhemmin asunnon muutostarpeita voi kokeilla verkossa ja keskustella niistä rakennuttajan kanssa.
Digitaalinen kokemus täydentää omaa mielikuvaa.
”Kyllä asunnonostajat käyvät yhä siellä tontilla. Ihmiset haluavat tutustua uuden kodin ympäristöön ja lähipalveluihin. Virtuaalitodellisuus antaa mahdollisuuden tutustua itse asuntokohteeseen paremmin kuin pelkän mielikuvan avulla. Kun kohde on tuttu, ostopäätös on helpompi tehdä”, Hiilosvuo muistuttaa.
YIT:n digitaalinen asuntokauppa:
Linkit:
Naapurioppaat: https://www.yit.fi/asunnot/naapurioppaat
YIT Plus: https://www.yit.fi/asunnot/asunnon-ostajalle/yit-plus
Askeleet uuteen kotiin: https://www.yit.fi/asunnot/asunnon-ostajalle/askeleet-uuteen-kotiin
Lisätietoja:
Pekka Helin, johtaja, Asumisen palvelut -kehitysohjelma, YIT Oyj, puh. 040 588 8135, pekka.helin@yit.fi
Hanna Malmivaara, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 040 561 6568, hanna.malmivaara@yit.fi
YIT luo parempaa elinympäristöä kehittämällä ja rakentamalla asuntoja, toimitiloja, infrastruktuuria sekä kokonaisia alueita. Visionamme on tuoda enemmän elämää kestäviin kaupunkeihin. Haluamme erottautua välittämällä aidosti asiakkaista, näkemyksellisellä kaupunkikehityksellä, sitoutuneella projektien toteuttamisella ja innostavalla tavalla johtaa. Kasvumoottorinamme toimii kaupunkien kehittäminen kumppaneita osallistaen. Toiminta-alueemme kattaa Suomen, Venäjän, Baltian maat, Tšekin, Slovakian ja Puolan. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli lähes 1,8 miljardia euroa, ja työllistämme noin 5 300 henkilöä. Osakkeemme noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi