YIT:n infrahankkeilla on tehty ympäristörakentamisessa regeneratiiviseen eli uudistavaan lähestymistapaan pohjaavia tekoja
Suomen sää on välillä tasaisen harmaa, välillä yllättävän oikukas. Liikenteessä on hyvä jättää turhat riskit pois – säällä kun säällä.
Lumisateet tulevat lämpimän rintaman yhteydessä. Kylmä rintama tuo yleensä mukanaan vain kuurottaista lumisadetta. Voimakas tuuli aiheuttaa lisäksi lumituiskua. Näissä olosuhteissa voi valmistautua aura-auton kohtaamiseen.
Aura-auton ajonopeus on noin 40-60 km/h. Jos aikoo ohittaa aura-auton, pitää nähdä kauas eteenpäin. Ajokeli aura-auton edessä on kuitenkin yleensä huonompi kuin takana. Siksi huonolla kelillä saattaa olla turvallisempaa ajaa aura-auton takana. Kuljettajat pysähtyvät ja päästävät autojonoja ohitseen, kun siihen on hyvä tilaisuus. Myös tauko ja tankkaus voivat helpottaa jonossa ajavaa.
Jos aura-auto tulee vastaan, on silloinkin syytä seurata liikennettä pitkälle eteenpäin. Aura-auton kohdalla näkyvyys on hetken nolla lumen pöllytessä auton takana. Aura-auto pyrkii auraamaan myös tien keskilinjaa, joten vastaantulevan autoilijan kannattaa ajaa niin lähellä tien oikeaa laitaa kuin on turvallista ja tarvittaessa hidastaa vauhtia.
Myös jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden on oltava tarkkana aura-auton kanssa. On tärkeää erottautua taustasta. Heijastinliivi, liike ja vilkkuva valo kiinnittävät autonkuljettajan huomion parhaiten, kun taas pienet heijastimet eivät välttämättä näy kunnolla.
Teiden kunnossapitourakkaan kuuluu tienhoito ympäri vuoden. Palvelutason määrittää työn tilaaja. Kesällä tarkistetaan reittien kuntoa, paikataan päällystettyjä teitä, tasataan sorateitä, hoidetaan viheralueita, vaihdetaan liikennemerkkejä ja huolletaan laitteita. Kalusto ja henkilöstö toimivat myös maansiirtotehtävissä.
Talvella tehtäviin kuuluvat lisäksi auraus ja liukkaudentorjunta. Talvisin teiden kunnossapitäjät ovat jatkuvassa hälytysvalmiudessa.
Päätiet ja kaupunkien vilkkaimmat tiet sekä kevyen liikenteen väylät aurataan ennen aamuruuhkia, jos se on mahdollista. Töitä tehdään tarvittaessa kahdessa vuorossa ympäri vuorokauden. Jos suola-autot levittävät suolaa kuivanoloiselle tielle, ennakoidaan mustaa jäätä, kuuraa tai tulevaa lumisadetta.
Kokenut ammattikuljettaja haluaa jakaa tienkäyttäjille vuosien varrella kertynyttä tietoa talviolosuhteista ja liukkaudesta. Mustaa jäätä voi syntyä teille, vaikka ilman lämpötila olisi hieman plussan puolella. Ilmasta tiivistyy tiehen kosteutta, joka jäätyy. Ilman kosteus voi myös tiivistyä suoraan jääksi, jolloin puhutaan kuurasta.
Oman ajoneuvon renkaiden kunto kannattaa tarkistaa erityisesti talvikelejä varten. Hyväkuntoinen nastarengas puree liukkaaseen tiehen parhaiten. Talvirengas ei kuitenkaan ole ajo-ominaisuuksiltaan yhtä hyvä kuin kesärengas kesäkelillä. Myös sen takia talvella on syytä tiputtaa vauhtia ja pitää turvavälit riittävinä edellä ajavaan.
Kännykkä on meille kaikille tärkeä apuväline, mutta se voi aiheuttaa myös tapaturmia. Liikenteessä maltti ja tarkkaavaisuus ovat parhaita turvavälineitä. Lisäksi kannattaa seurata sääennusteita ja laittaa herätyskello soimaan varttia tavallista aiemmin, mikäli on luvattu voimakasta lumisadetta tai liukkautta.
Artikkeli on päivitetty 22.11.2021.