Urbaani kesanto eli kaupunkitilan uusi elämä – esimerkkinä YIT:n ja Kansallisgallerian yhteistyö Vallilassa
Tekoäly kehittyy huimaa vauhtia, ja sen sovellukset ovat yleistyneet nopeammin kuin moni osasi odottaa. Kysyimme YIT:n tekoälypäällikköltä Visa Linkiöltä, miten tekoälyä hyödynnetään tällä hetkellä YIT:llä ja milloin tekoälysovellukset saapuvat työmaille.
1. Mitkä ovat olleet tekoälyn hyödyntämisen ensiaskeleet?
Aloitimme tekoälyn hyödyntämisen generatiivisella tekoälyllä, joka analysoi suuria datamääriä ja luo niistä uutta sisältöä. Tämä teknologia on osoittautunut arvokkaaksi työkaluksi suunnittelussa ja projektinhallinnassa. Tekoälyn käyttöä laajennetaan jatkuvasti uusille alueille.
2. Mikä AI-agentti oikein on?
Hyödynnämme Microsoftin Copilot-tekoälyavustajaa, jonka avulla voidaan luoda monenlaisia tehtäviä ratkovia tekoälyagentteja. AI-agentiksikin kutsuttu tekoälyagentti on ohjelmisto, joka on erikoistunut tiettyyn aihepiiriin tai tehtävään. Se pystyy tulkitsemaan ja yhdistelemään tietoa itsenäisesti. Ilman haluttuun aihepiiriin liittyvää opetusmateriaalia tekoäly voi kuitenkin turhan usein poiketa aiheesta tai tuottaa virheellistä sisältöä. Tarvitaankin jatkuvaa kehitystyötä, jotta tekoäly saadaan vastaamaan mahdollisimman oikein ja tarjoamaan oikeasti hyödyllistä tietoa.
3. Mitä tekoälyagentit tekevät?
Rakennushankkeissa on otettu käyttöön agentteja, jotka hakevat tietoja erilaisista dokumenteista, pöytäkirjoista ja tarjousmateriaaleista. Sovellukset toimivat samalla tavalla kuin monelle tuttu ChatGPT-keskustelubotti, johon kirjoitetaan kysymys tai käsky. Sen jälkeen agentti hakee datan eri lähteistä ja muodostaa niistä tiiviin vastauksen. Tämä säästää runsaasti aikaa, kun tietoa ei tarvitse etsiskellä yksittäisistä dokumenteista.
Tekoälyagenttia käytetään myös asiakaspalautteen käsittelyssä. Tekoäly auttaa hahmottamaan, millaisissa asioissa YIT:n rakentamat asunnot saavat kiitosta ja mitkä asiat harmittavat. Tämä auttaa kehittämään palvelujamme.
4. Minne kaikkialle tekoälyn käyttö laajenee?
Tässä vaiheessa tuomme Copilotin kaikkien halukkaiden ulottuville, jotta he pääsevät tutustumaan ja ideoimaan tekoälyn hyödyntämistä. Mullistava asia generatiivisessa tekoälyssä on, että sen käyttöön ei tarvita koodaustaitoja. Kuka tahansa voi lähteä kokeilemaan.
Työntekijät pystyvät tekemään Copilotilla agentteja, jotka suorittavat määrättyjä tehtäviä. Tekoälytiimimme auttaa kehittämään agentteja ja levittämään niitä laajempaan käyttöön. Näin vaikkapa yhdessä rakennushankkeessa kehitetty agentti voidaan monistaa muihinkin hankkeisiin.
YIT:läiset ovat lähteneet innolla kokeilemaan uusia apuvälineitä. Eri puolilla yhtiötä on kehitetty tähän mennessä jo noin 40 tekoälyagenttia.
5. Miten kannustatte ja koulutatte perehtymään tekoälyyn?
Tarjoamme henkilöstölle tietoa ja koulutusta tekoälyn perusteista ja sen hyödyntämismahdollisuuksista. Oleellista on kannustaa tekemään rohkeasti kokeiluja ja saada tähän it-ammattilaisten tukea.
Käyttäjiltä vaaditaan myös ymmärrystä, mihin tekoäly pystyy ja mihin ei. Odotukset ja todellisuus tekoälyn mahdollisuuksista eivät aina kohtaa, mutta pettymysten vastapainoksi tulee todennäköisesti positiivisiakin yllätyksiä.
6. Tarvitaanko tekoälyn hyödyntämiseen muutakin kuin kokeilunhalua?
Omasta talosta löytyvän datan hyödyntäminen vaatii työtä. Dataa on saatava tekoälyn käyttöön ja varmistettava, että tieto on myös oikeaa ja laadukasta. Tähän jokainen työntekijä voi vaikuttaa, kun luodaan tietoa vaikkapa suunnittelussa tai työmaalle tehtävistä hankinnoista.
7. Mikä on seuraava askel tekoälyn käytössä?
Alamme jatkossa kehittää generatiivisen tekoälyn rinnalla myös muihin tekoälyn muotoihin perustuvia asioita, kuten koneoppimista ja kuvatunnistusta hyödyntäviä sovelluksia.
Koneoppiminen on tekoälyn osa-alue, jossa tietokoneohjelma oppii itsenäisesti päätymään haluttuun lopputulokseen. Se voi esimerkiksi tunnistaa tehokkaita ratkaisuja monimutkaisiin ongelmiin, kuten tontin tehokkaaseen hyödyntämiseen rakennushankkeessa.
8. Tekoäly on jo nyt monen tietotyötä tekevän apuri. Milloin tekoälysovellukset saapuvat työmaille varsinaiseen rakentamiseen?
Tähän voi mennä vielä useampi vuosi, mutta teknisesti se ei ole mahdotonta. Tarvitaan kuitenkin muutosta toimintatapoihin ja entistä parempaa työmaatiedon hallintaa.
9. Tekoälyn kehitys ja käyttöönotto ovat tapahtuneet odotettuakin vauhdikkaammin. Uskallatko ennustaa, missä mennään vuoden tai kahden päästä?
Uskon, että vuoden päästä meillä on tekoälyagentteja käytössä jo laajalti. Niitä hyödynnetään apuvälineenä arkisessa työssä esimerkiksi rakennushankkeiden tai HR-asioiden hallinnassa.
Seuraavassa vaiheessa meillä voi olla kokonaisia agenttitiimejä, joissa yksittäinen tekoälyagentti hoitaa tietyn tarkkaan rajatun tehtävän, ja johtava agentti tekee käyttäjälle kokonaisuudesta vaikkapa yhden sivun koosteen. Vaikkapa rakennushankkeessa yksi agentti voi erikoistua aikatauluihin, toinen rakennuskohteen asettamiin laatuvaatimuksiin ja kolmas kustannuksiin.
10. Julkisessa keskustelussa tekoälyn ennustetaan vievän työpaikkoja. Voiko tekoälyllä korvata ihmisälyn?
Ihmisten työt ovat niin monimuotoisia, että en usko tekoälyn pystyvän niitä kokonaan korvaamaan. Tekoälyn tehtäväksi voi antaa rutiinitöitä, jolloin työntekijällä jää enemmän aikaa analyyttisen työhön ja kehittää entistä parempia tapoja töiden hoitamiseen.
Tekoälystä tulee myös yhä useammalle hyvä apuväline tehdä päätöksiä. Itsenäiseksi päätöksentekijäksi siitä ei kuitenkaan ole YIT:n kaltaisessa liiketoiminnassa. Digitaalisia palveluja tarjoavat yritykset ovat sen sijaan jo pitkään automatisoineet moniakin päätöksiä tekoälyllä.