YIT:n taidonnäyte Mall of Tripla kokoaa palvelut saman katon alle sujuvaa arkea varten
Älykkään ja innovatiivisen kiinteistöteknologian hyödyntäminen on päivän puheenaihe. Mutta kuinka suunnittelun, rakentamisen ja käytön aikainen sirpaleinen data saadaan tuottamaan aidosti lisäarvoa kiinteistön omistajalle ja käyttäjille?
Tähän haasteeseen vastaa meidän käyttöön ottama Smart Building -konsepti, joka perustuu standardoituun tapaan käsitellä ja hyödyntää dataa kiinteistön elinkaaren kaikissa vaiheissa.
Granlund on auttanut meitä laatimaan Smart Buildingin suunnitteluohjeen, jonka avulla uraauurtava konsepti voidaan jalkauttaa tehokkaasti käytäntöön. Ohje määrittelee tähän tekniset ja toiminnalliset vaatimukset sekä toimintaohjeet.
”Suunnitteluohjeen ansiosta rakennushankkeissa ohjeistetaan alusta lähtien, miten tekniset järjestelmät on suunniteltava ja rakennettava, jotta rakennus täyttää Smart Building -vaatimukset”, Granlundin osastonjohtaja Jukka Karhu sanoo.
Suunnitteluohje kattaa kiinteistön koko elinkaaren suunnittelun, toimittajavalintojen ja rakentamisen kautta käyttö- ja ylläpitovaiheeseen saakka. Sen avulla yhteistyökumppanimme pystyvät toimittamaan rakennushankkeeseen kokonaisuuksia konseptin mukaisesti.
”Myös YIT:n ja kumppaneiden tuottamien elinkaaripalvelujen käyttöönotto helpottuu, kun niiden vaatimukset otetaan huomioon jo rakennuksen suunnitteluvaiheessa”, Karhu huomauttaa.
Smart Building -konseptin tavoitteena on parantaa kiinteistöjen mukavuutta, tuottavuutta ja ympäristöystävällisyyttä sovittamalla kiinteistön teknisten järjestelmien data yhteiselle alustalle.
Granlundin liiketoiminnan kehitysjohtaja Ville Reinikainen korostaa tiedon vakioinnin merkitystä. Smart Building -konseptissa tähän käytetään globaalia Real Estate CORE -standardia, joka on otettu käyttöön Microsoft Azure Digital Twin -alustalla.
”Suunnitteluohje määrittelee yksityiskohtaisesti, miten hankkeeseen osallistuvat eri osapuolet noudattavat standardia ja mm. koodaavat tekniset tiedot samalla tavalla, oli sitten kyse ilmanvaihtokoneista, huonetiloista tai rakennusautomaation ohjaus- ja säätöjärjestelmistä.”
”Näin data saadaan liikkumaan tehokkaasti rakennuksen elinkaaren aikana eri toimijoiden ja palveluiden tarpeiden mukaisesti”, Reinikainen toteaa.
YIT:n palvelujen kehityksestä vastaava johtaja Anders Stenbäck on tyytyväinen lopputulokseen. Hänen mielestään Granlund on ymmärtänyt Smart Building -konseptin asiakaskeskeisyyden ja onnistunut yhdistämään kokonaisuuteen laaja-alaisen osaamisensa.
”Smart Building -suunnitteluohjeen avulla otamme valtavia edistysaskelia tietomallien ja avoimen datan liikkumisessa koko arvoketjussa kiinteistön elinkaaren aikana. Saamme tuotua älykkyyden vakioidusti kiinteistön loppukäyttäjille ja ylläpidolle. Näin säästetään rahaa ja tehdään asioita entistä asiakaskeskeisemmin", Stenbäck sanoo.
Smart Building -konsepti otetaan käyttöön YIT:n uusissa toimitilakohteissa. Pilottihankkeena on Helsingin Vallilaan äskettäin avattu Workery+-toimitila.
Siellä kiinteistön energiankulutukseen ja olosuhteisiin liittyvän datan lisäksi erilaiset sensorit keräävät tietoa esimerkiksi ihmisten liikkumisesta, reiteistä toimistotilan sisällä ja kokoushuoneiden käytöstä.
Älykkään rakennuksen kiinteistöjohtamisessa käytetään Granlund Manager -ohjelmistoa, jonka avulla saa kokonaisnäkymän kiinteistön energiatehokkuuteen, kunnossapitoon ja huoltotoimintaan.
Tilojen käyttäjien käytössä on puolestaan Workery+-mobiilisovellus, josta voi varata työpisteitä, kokoustiloja ja ilmoittaa paikallaolosta. Varaustieto hyödynnetään esimerkiksi ilmastoinnin ja ravintoloitsijan annosmäärien optimoinnissa.
Lue myös:
YIT yhteistyöhön Microsoftin ja RealEstateCoren kanssa älyrakennusten standardien kehittämiseksi
Workery+ Vallilalle platinatason Smart Building -sertifikaatti
Workery+ Vallila voitti Smartest Building Award 2021 -palkinnon