Puhtaus luo kasvua koko Euroopalle
Palvelut
Teimme alkukeväästä Mall of Triplan kaupallisen kehitystiimin kanssa opintomatkan naapurimaihimme Ruotsiin ja Tanskaan. Tässä oppimme matkan varrelta.
Muu Pohjola on lähellä mutta kaukana. Se kävi selväksi, kun tutustuimme yhdessä Mall of Triplan kaupallisen tiimin kanssa Malmön ja Kööpenhaminan suurimpiin kauppakeskuksiin aiemmin tänä keväänä.
Kyllä, naapurimaamme ovat, no, naapureita – ihan tuossa vieressä. Etelä-Ruotsilla ja Tanskalla on kuitenkin Suomea suorempi yhteys Eurooppaan, sekä maantieteellisesti että markkinanäkökulmasta. Kun kansainvälinen brändi päättää laajentaa Pohjoismaihin, on turha toivoa, että se aloittaisi Suomesta. Tie luoksemme käy aina Ruotsin tai Tanskan kautta.
Etelä-Ruotsi ja Tanska ovat portteja Eurooppaan. Tutkimusmatkamme tavoitteena olikin tutustua naapureidemme merkittävimpiin kauppakeskuksiin ja niiden toiminnallisuksiin; Suomen markkinoilta vielä puuttuviin brändeihin sekä isoihin, muun muassa polkupyöräpysäköintejä ja noutopisteitä yhdisteleviin palvelukokonaisuuksiin. Halusimme selvittää, mitä ideoita kannattaisi soveltaa myös Suomessa.
3+2 kiinnostavaa kohdetta
Valitsimme opintomatkamme reitin varrelle kolme kiinnostavaa kohdetta Pohjoismaiden suurten kauppakeskusten joukosta. Malmössä vierailimme Emporiassa ja Triangelnissa, Kööpenhaminassa taas suuntasimme Fisketorvetiin. Lisäksi tutustuimme Tanskan erinomaiseen kauppahallitarjontaan.
Isoilla brändeillä ratsastava Emporia oli reissun vaikuttavin etappi. Vuonna 2011 avautunut, Wingårdhs-arkkitehtitoimiston suunnittelema kauppakeskus on varsinainen nähtävyys jo ulkopuolelta: kullansävyisestä taivutetusta lasista erikoisen muotonsa saava Emporia kohoaa keskellä kehittyvää kaupunginosaa, aivan juna-aseman ja urheilustadionin kyljessä. Elämyksellisyys jatkuu myös sisällä: rohkeita muotoja, kirkkaissa pääväreissä laistavia lasipintoja, valoinstallaatioita, kasviseiniä... Täytyy myöntää, että 80-luvun lopussa Malmön keskustaan avattu Triangeln-kauppakeskus kalpeni Emporian rinnalla 6–0!
Kööpenhaminan eteläpuolella meren äärellä sijaitseva Fisketorvet on saanut nimensä paikalla aiemmin toimineilta kalamarkkinoilta. Kiinnostava taustatarina toi vierailuun kieltämättä persoonallista otetta, mutta kokonaisuus oli elämyksellinen ilmankin: massiivisen, tummasta lasista rakennetun kauppakeskuksen seinien sisäpuolelta löytyy nimittäin niin Skandinavian suurin CinemaxX-elokuvasali kuin kiinnostavia foodmarketteja ja merinäköaloin varustettuja ravintoloitakin. Omannäköistä tunnelmaa luovat myös isot pyöräparkit ja kauppakeskuksen sisällä sijaitseva fillarikorjaamo – kiemurteleehan Fisketorvetin liepeillä monta hyvää pyöräväylää.
Ihastuimme myös kauppahalleihin. Torvehallernen monimuotoisessa mutta yksinkertaisessa konseptissa ruoka ja juoma yhdistyivät iloiseksi sekamelskaksi. Halusitpa ostaa raaka-aineita ja valmisruokaa mukaan tai nauttia aterian viineineen paikan päällä, se onnistui. Testasimmekin espanjalaisia tapaksia punaviinilasillisen ja rennon tunnelman siivittämänä! Torvehallenista suuntasimme Tanskan uusimpaan kauppahalliin, West-Marketiin – tällä kertaa taksilla, sillä emme enää luottaneet navigointikykyymme julkisen liikenteen saralla (syy ei ollut punaviinin vaan antoisan päivän aiheuttaman väsymyksen!). Vain kaksi viikkoa aiemmin avatussa kauppahallissa näkyi vielä keskeneräisyys – suunnittelu oli vaiheessa ja osa liiketiloista tyhjiä – mutta tästä kauppahallista on kuitenkin varmasti tulossa kiinnostava matkakohde Köpiksessä kävijöille.
Summa summarum: molemmat kauppahallit olivat herkuttelijoiden unelmakohteita. Päivän päätteeksi saikin hieman motivoida vatsaansa jaksamaan vielä päivällisen, jonka nautimme Gorillassa – sekin yksi mielenkiintoisimmista ruokakohteista Kööpenhaminassa!
Suunnittelu kunniaan!
Millaisia oppeja sitten toimme mukanamme matkalta? Ennen kaikkea reissu sai uskomaan entistä vahvemmin siihen, minkä jo tiesimmekin: kauppakeskussuunnittelu on tärkeää, asiakasvirtojen ohjaaminen pitää vilkkaalla kauppapaikalla miettiä tarkkaan, ja asiakaspolun ilmeellä ja arkkitehtuurilla on valtava merkitys ostokokemukseen. Myös usko ravintolapalveluiden tärkeyteen vahvistui: ruoka ja juoma ovat tulleet jäädäkseen ja ovat yhä merkittävämpi osa palvelutarjontaa.
80-luvulla rakennetun Triangelnin ja lähes upouuden Emporian vertailu on osoitus siitä, että kauppakeskussuunnittelu on viimevuosikymmeninä kehittynyt harppauksin – ja sen rooli tulee tulevaisuudessa ainoastaan kasvamaan. Kaupunkikeskustoihin tarvitaan kipeästi uusia kauppakeskuksia. Se tuo suunnitteluun lisähaastetta: keskustoissa pitää huomioida esimerkiksi kiinteistöjen yhdistämiseen liittyvät yksityiskohdat ja museoviraston tarpeet.
Hyvä suunnittelu tarkoittaa erityisesti perusasioihin panostamista: Emporia on esimerkkitapaus, mitä tulee saavutettavuuteen, navigoitavuuteen ja opasteisiin. Selkeiden opasteiden ansiosta vessaa ei tarvinnut etsiä epätoivoisesti, ja sekä hissillä että liukuportaita pitkin pääsi liikkumaan kerrosten ja alueiden välillä helposti ja vaivattomasti, kehää kiertämättä. Vertikaaliyhteyksien räikeät väritykset jakoivat joukossamme mielipiteitä, mutta kaikki olivat sitä mieltä, että navigoitavuuteen niistä oli suuri apu.
Elämyksellisyys lähtee pienistä asioista. Jos perusasiat eivät ole kunnossa, viihtyminen on pilalla. Pelkät hulppeat brändit ja myymälät eivät riitä. Kauppakeskuksella pitää olla luonnetta. Näitä periaatteita lupaamme noudattaa myös Mall of Triplan suunnittelussa.