YIT:n taidonnäyte Mall of Tripla kokoaa palvelut saman katon alle sujuvaa arkea varten
Kuluttajia kiinnostavat nyt pitkäikäiset tuotteet, joiden hankinnasta ei tarvitse kantaa syyllisyyttä. ”Pitää pystyä tuottamaan enemmän kokemuksia vähemmillä materiaaleilla”, kertoo kulutustutkija Oskar Korkman YIT:n Rakkaudella rakennetut kaupungit -tilaisuudessa 3.11.2022.
Olipa ostoslistalla farkut, asunto tai kännykkä, on kuluttaminen täynnä paradokseja.
”Me kannamme huonoa omatuntoa – ja samalla haluamme elämäämme lisää arvoa ja uusia asioita”, toteaa kuluttamisen muutoksiin perehtynyt tutkija Oskar Korkman Rakkaudella rakennetut kaupungit -tapahtumassa.
Oskar Korkman on markkinastrategi ja Alice Labs -yrityksen perustaja. Alice Labsin kuusi vuotta sitten käynnistynyt tutkimus eri maiden kuluttajista paljastaa, että jatkuva tavaran haaliminen näyttää tulleen päätepisteeseensä. Kuluttamisen pohjavire on tutkimuksen valossa muuttunut nopeasti entistä vastuullisemmaksi. Muutosta Korkman kuvaa rajuksi.
”Mutta tämä ymmärretään helposti väärin, että kuluttaja tyytyisi vähempään. Kuluttaja haluaa vähemmän materiaalia, mutta enemmän arvoa”, Korkman totea.
Vastuullinen yritystoiminta ei voi olla lupaus vähemmästä, vaan uudenlaisesta kuluttamisesta, joka ei haaskaa luonnonvaroja ja materiaaleja. Kuluttajat odottavat nyt tuotteilta pitkäikäisyyttä, yhteyttä luontoon ja mahdollisuutta tehdä ostoksia ilman syyllisyyttä.
”Tämä on se markkinan uusi ilmapiiri, jossa meidän pitää elää, ja tuottaa arvoa uusilla tavoilla. Kuluttajat ovat valmiita. Enemmänkin on kyse siitä, että emme ole osanneet luoda uusia, riittävän houkuttelevia tuotteita.”
Oskar Korkman kuulee usein yritysten johdolta, että tekisimme kyllä kestävän kehityksen mukaisia tuotteita, mutta asiakas ei ole valmis maksamaan niistä. Suurten kuluttajabrändien kanssa työskentelevää Korkmania argumentti ei vakuuta. Asiakas ei maksa vastuullisuudesta, vaan hyvästä tuotteesta.
Fakta on, että kuluttajien mielenmaisema on nopeassa muutoksessa. ”On yritysten tehtävä muokata tästä jotakin, joka on samaan aikaan houkuttelevaa ja ympäristöystävällistä. Yritysten pitää nyt erottaa kasvu ja hyvä liiketoiminta siitä, että käytetään enemmän ja enemmän materiaaleja.”
Mitä rakennusala voi oppia kulutustottumusten murroksesta? Katso Oskar Korkmanin puheenvuoro Rakkaudella rakennetut kaupungit -tapahtumassa 3.11.2022.
Katso Oskarin, Sini Harkin ja David Simin 3.11.
Rakkaudella rakennetut kaupungit -tapahtuman esitykset