Takaisin

“Lähes jokaisessa hankkeessa kysytään latauspaikkoja”

Omaperusteisissa asumisen hankkeissamme on varauduttu sähköautoilun kasvuun jo vuosien ajan.

Omaperusteisissa asumisen hankkeissamme on varauduttu sähköautojen tuloon jo usean vuoden ajan. Hankkeissa, joiden suunnittelu on aloitettu vuoden 2018 jälkeen, tietty määrä autopaikosta on varusteltu latausvarauksella.

Asumisen Talotekniikan suunnittelupäällikkömme Aki Pirttijärven mukaan sähköautojen latauksen kysyntä painottuu tietyille paikkakunnille ja asuinalueille. Vaikka sähköautojen määrä on vielä pieni, kiinnostusta sähköautoiluun löytyy.

“Lähes jokaisessa hankkeessa kysytään latauspaikkoja”, Pirttijärvi kertoo.

Lain säätämiä vaatimuksia sähköautojen latauspaikoille ei vielä toistaiseksi ole ollut, mutta tilanne tulee muuttumaan vuonna 2021, kun lakimuutoksen myötä kaikilla uusilla autopaikoilla pitää olla vähintään latauspaikkavaraus.

Ennakoimme tulevaa lainsäädäntöä: pääkaupunkiseudun ja Tampereen omaperusteisissa asumisen hankkeissamme, joiden suunnittelu on aloitettu elokuun 2020 jälkeen, kaikki autopaikat tullaan varustamaan latausvarauksella.

Vaikka kysyntä sähköauton latausmahdollisuudelle ei tule vielä pitkään aikaan olemaan suurta, haluamme antaa kaikille autopaikan omistajille mahdollisuuden sähköauton latauslaitteen hankkimiseen, kun vaihto sähköautoon on ajankohtainen.

Näin myös asunto palvelee asukastaan pidempään, kun autopaikalta löytyy valmiiksi valmius latauslaitteen hankkimiseen.

”Sähköautojen yleistyminen vaatii sen, että auton pystyy lataamaan kotona täyteen yön aikana.”

Autopaikan arvo nousee latausmahdollisuuden myötä


Asuntorakennushankkeissamme rakennamme sähköisen infran sähköauton latausvarausta varten. Itse latauslaite tulee yleensä sähköautonlatausta tarjoavan palveluntarjoajan kautta.

Osa sähköauton latauspaikoista otetaan käyttöön heti, osa ehkä vasta 10 vuoden päästä. Näin ollen taloyhtiöön ei kannata hankkia vielä alkuvaiheessa suurta ja kallista sähköliittymää, jos sähköautojen määrä tulee kasvamaan vasta myöhemmin.

“Olemme varautuneet niin, että sähköinen infra tukee sitä, että sähköliittymä on laajennettavissa myöhemmin. Yritämme tehdä taloyhtiöille kompromissiratkaisun niin, etteivät kulut ala juosta heti”, Pirttijärvi kertoo.

Pirttijärven mukaan latauslaitteen hankkiminen on autopaikan omistajalle noin 5 000 euron arvoinen investointi. Summasta noin puolet koostuu sähköisen infran rakentamisesta ja puolet itse latauslaitteesta.

Autopaikan omistaja hyötyy latauspisteeseen sijoitetuissa euroissa siinä, että autopaikan arvo todennäköisesti nousee latausmahdollisuuden myötä. Tämä nostaa myös koko kiinteistön arvoa ja kiinnostavuutta.

Lue lisää YIT Kodeista

 

FAKTA: Suomen teillä kulki kesäkuussa 2020 jo yli 40 000 sähköautoa, joista täyssähköautojen osuus oli jo yli 15 prosenttia (lähde). Täysin sähköllä kulkevien autojen määrä onkin tuplaantunut vuoden aikana. Vaikka täyssähköautojen määrä on edelleen koko Suomen autokantaan suhteutettuna pieni, tulee tarve sähköautojen kotilataukselle kasvamaan, kun täyssähköautojen määrä jatkaa vuosittaista kasvuaan