Takaisin

Kiitämme palautteesta – asiakastyytyväisyytemme on rakennusalan korkein!

Tulos selvisi EPSI-Ratingin Uudisasuntorakentaminen 2020 -tutkimuksesta.

Vuosittainen Uudisasuntorakentaminen-tutkimus* selvittää asunnonostajien tyytyväisyyttä rakennusliikkeisiin. Tulokset kirjataan indeksillä 0–100, jossa 75 on erittäin hyvä taso.

Uusimman tutkimuksen mukaan meidän asiakastyytyväisyytemme (81,0) on rakennusalan korkein. Ero toimialan keskiarvoon (77,8) ja toiseksi tulleeseen rakennusliikkeeseen (78,0) on selvä. Olemme yltäneet vertailun kärkikolmikkoon nyt neljänä vuonna peräkkäin.

Tutkimuksen mukaan asiakkaamme ovat tyytyväisiä asuntojemme laatuun, kokevat saavansa vastinetta rahalleen ja ovat tyytyväisiä YIT Kotien pohjaratkaisuihin, kosteudenhallintaan sekä virheettömyyteen. Erityistä kiitosta saimme myös pysymisestä aikataulussa. Toinen asiakastyytyväisyyden tärkeä osa-alue on palvelulaatu, jossa asiakkaat olivat erityisen tyytyväisiä tavoitettavuuteen ja avun saamiseen.

Käytännössä tuloksemme tutkimuksen eri osa-alueilla nousivat joka kohdassa toimialan keskiarvoa korkeammalle tasolle: imago 82,9 (toimiala: 80,1), odotukset 84,3 (83,4), tuotelaatu 84,2 (81,4), palvelulaatu 84,4 (81,6), vastine rahalle 84,7 (81,8) ja asiakasuskollisuus 84,3 (80,3).

”Asiakaskokemuksen jatkuva parantaminen on ollut jo vuosia tavoitteenamme ja on ilo nähdä tämän työn tulokset myös EPSI-mittauksessa. Iso kiitos kaikille työntekijöillemme ja kumppaneillemme mahtavasta työstä koronavuoden aikana. Yhdessä jatkamme pitkäjänteistä työtä, jotta voimme jatkossa palvella asiakkaitamme entistäkin paremmin”, sanoo asiakkuuksista ja asumisen palveluista vastaava johtajamme Pekka Helin.

Sähköinen asuntokauppa kehittynyt koronavuonna

Olemme viime vuosina ja erityisesti koronapandemian aikana panostaneet sähköiseen asuntokauppaan. Tällä hetkellä YIT Kodin ostaminen tai vuokraus onnistuu käytännössä kotisohvalla istuen. Uusien asuinalueiden ja ennakkomarkkinointiin tulevien taloyhtiöiden esittelyjä järjestetään verkkowebinaareina ja niihin voi ilmoittua netissä. Esittelyiden tallenteisiin voi tutustua myös jälkikäteen verkossa.

“Aloitteellisuuden merkitys asiakastyytyväisyydelle on noussut selkeästi kaikilla toimialoilla COVID-19-aikana. Karkeasti sanoen, mitä paremmin yritys on pitänyt asiakkaansa ajan tasalla hyödyntäen mahdollisia yhteydenpidon kanavia, sitä paremmin siihen luotetaan ja sitä tyytyväisempiä asiakkaita sillä on. Hyvä ja määrätietoinen tiedonkulku on poikkeuksellisena vuotena lisännyt asiakkaiden tyytyväisyyttä”, toteaa EPSI Rating Finlandin maajohtaja Heidi Laitinen.

Uudisasuntorakentaminen 2020 -tutkimuksessa saimme erittäin hyvät pisteet myös tavoitettavuudessa.

”Pyrimme aktiiviseen kommunikaatioon asiakkaidemme kanssa monissa erilaisissa kanavissa kuten chatissa, YIT Plussassa, puhelimessa, sähköpostitse ja verkkosivuillamme. Helsingin Pasilaan puolitoista vuotta sitten avautuneessa Mall of Triplassa toimii YIT Living Lobby, joka palvelee asiakkaitamme kaikissa asumiseen liittyvissä kysymyksissä ja jossa asiakkaat voivat tutustua sisustusmateriaaleihimme – koronaturvallisesti tietenkin”, Helin antaa esimerkin.

*EPSI Ratingin vuosittain tekemä uudisasuntorakentamisen toimialatutkimus tutkii rakennusliikkeiden asiakastyytyväisyyttä ja asiakasuskollisuutta sekä eri osa-alueiden vaikutusta asiakaskokemukseen. Uudisasuntorakentamisen asiakastyytyväisyys ylsi jälleen lähes 78:aan indeksipisteeseen kahden edellisvuoden tavoin. Nyt julkaistut tulokset käsittelevät asiakkaita, jotka vastaanottivat uuden asunnon vuoden 2020 aikana. Tulokset perustuvat asunnon ostaneiden kuluttajien puhelinhaastatteluihin. Tutkimus tehtiin ensimmäisen kerran vuonna 2017, jolloin kysely koski vuoden 2016 asuntoluovutuksia.

Myytävät asunnot