Takaisin

YIT Asuntomyynti: tutkitusti parasta palvelua

Omat myyntineuvottelijamme palvelevat YIT Kodin ostajia kautta Suomen. Asuntomyyntitoimistojen ketju ulottuu Helsingistä Rovaniemelle.

Kun YIT Asuntomyynnin toimistoon astuu sisään, vastassa on runsain määrin erilaisia materiaaleja, joista voi valita itselleen sopivimmat ratkaisut. Asuntomyynnissä esillä on niin mallikeittiöitä kuin muitakin esittelytiloja materiaalinäytteineen.

”Tänne on koottu pintamateriaaleja, lattiamateriaaleja, listoja, kattomateriaaleja sekä esimerkiksi kylpyhuoneiden allas- ja hanamateriaaleja. Lisäksi tilasta löytyy materiaali- ja myyntiesitteitä, joihin nykyiset ja tulevat YIT Kotien asukkaat voivat tulla tutustumaan”, myyntineuvottelija Anne Anteroinen esittelee.

YIT Asuntomyynnit sijaitsevat 15 eri toimipisteessä eri puolella Suomea, Helsingistä Rovaniemelle. Myyntineuvottelijat päivystävät toimistoissa arkisin.

”Asuntomyyntitoimisto sopii sekä myyntineuvottelutilaksi että kaupantekotilaksi, ja asiakkaat voivat halutessaan pyörähtää toimistossa tutustumassa esimerkiksi materiaaleihin ja esitteisiin. Toki pidämme esittelyjä kohteissamme ja teemme töitä myös kotoa käsin”, Etelä-Suomen alueella työskentelevä Anteroinen kertoo.

Nykyisin kaupanteko ja neuvottelut sujuvat näppärästi myös verkossa.

”Tilaisuus voidaan siis järjestää ja toteuttaa siten, mikä asiakkaalle tuntuu sopivimmalta vaihtoehdolta”, myyntineuvottelija Timo Havumäki lisää.

YIT_asuntomyynti_DSC0355.jpg

 

Asiakaspalvelua kasvokkain, puhelimitse tai verkossa

Myyntineuvottelijan työpäiviin kuuluu tavallisesti niin moninaisia eri tehtäviä, että Havumäen ja Anteroisen mukaan tyypillistä työpäivää on vaikea määritellä.

”Työ on hyvin monipuolista. Parasta on, kun pääsee tapaamaan asiakkaita joko esittelyjen tai kaupanteon merkeissä. Meidät saa kiinni paitsi verkossa myös täältä toimistolta tai joustavasti puhelimen päästä”, Havumäki kertoo.

”Eri kaupungit tulevat tässä työssä tutuiksi, ja tien päällä tulee välillä vietettyä aikaa”, Anteroinen kertoo.

Tällä hetkellä muuttovalmiita YIT Koteja on erinomainen valikoima ympäri Suomea.

”Esittelemme asuntoja joustavasti yksityis-, yleis- ja viikonloppuesittelyissä”, Havumäki lisää.

Tutkitusti laadukkainta asiakaspalvelua

Asiakaslähtöisyys on YIT Asuntomyynnille kaikki kaikessa. Palvelu koetaan myös tutkitusti laadukkaaksi: EPSI-Ratingin Uudisasuntorakentaminen 2023 -tutkimuksen mukaan YIT:n palvelu on laadultaan parasta. Ero toimialan keskiarvoon on merkittävä.

”Haluamme, että asiakkaalla on esimerkiksi aina mahdollisuus tutustua papereihin ja materiaaleihin rauhassa. Asuntomyynnissäkin voi tulla tarvittaessa käymään useamman kerran”, Havumäki kertoo.

Mistä palvelun laatu sitten muodostuu? Havumäen mukaan asiakaslähtöisyys huomioidaan joka vaiheessa, myös esimerkiksi työmailla.

”Esimerkiksi uudiskohteen rakennusvaiheessa ostaneet asiakkaat pääsevät tutustumaan kohteisiin useamman kerran, kun rakentaminen etenee. Työmailla ollaan valmiita joustamaan ja palvelemaan asiakkaita”, Havumäki lisää.

Oman lisänsä tyytyväisyyteen tuo varmasti myös YIT Plus -palvelukanava, jonne asiakkaat saavat kaupanteon jälkeen pääsyn. Työmaalla henkilöstö päivittää rakennusvaiheessa portaaliin kuvia ja tietoja töiden etenemisestä, ja YIT Plussan palvelutorin kautta pääsee tekemään esimerkiksi muuttopalvelusopimuksen, tilaamaan kotisiivouksen tai hankkimaan varastointipalveluita.

”YIT Plussassa pystyy myös seuraamaan esimerkiksi omaa vedenkulutustaan”, Anteroinen sanoo.

YIT Kotien aitoja asukkaita toimii oman naapurustonsa naapurioppaina. Heiltä asunnon ostoa harkitsevat ihmiset voivat kysyä vinkkejä ja kokemuksia alueesta sekä YIT Kodista. He ovat käytännössä asukkaita, joille kohde ja asuinalue ovat jo ennalta tuttuja.

”Jos asiakkaamme etsii kotia juuri tietyltä alueelta, naapurioppaiksi ilmoittautuneet, jo asunnon samalta alueelta tai samasta taloyhtiöstä ostaneet asukkaat pystyvät kertomaan omista kokemuksistaan ja alueen erityispiirteistä”, Havumäki sanoo.

Asiakastyytyväisyyttä myös mitataan monella tavalla.

”Teemme asiakastyytyväiskyselyn kaupanteon jälkeen, muuttovaiheessa ja vuosikorjausten yhteydessä. Palaute on meille todella tärkeää, jotta voimme kehittää palveluista entistä parempia”, Havumäki jatkaa.

YIT_asuntomyynti_DSC0443.jpg


Ajan hermoilla

Hyvän palvelun ylläpitäminen vaatii työtä – etenkin, kun asunnon voi parhaimmillaan varata verkossa muutamalla klikkauksella.

”Kun verkossa tekee varauksen, myyjä on varauksen jälkeen yhteydessä. Tutustumme yhdessä siihen, millaisesta asunnosta on kyse, ja katsomme, millaisia muita asuntoja on vapaana. Asunnon ostaminen on iso päätös. Siksi meille on tärkeää, että perustiedot käydään aina kunnolla läpi ja asiakkaalle löytyy varmasti juuri hänelle sopiva asunto”, Anteroinen kertoo.

”Käymme läpi veroasioita kuten varainsiirtoveroa, maksusuunnitelmaa, yhtiölainoja sekä muita tärkeitä lukuja ja tietoja, jotka liittyvät asuntokauppaan”, Havumäki lisää.

Jotta jokaiselle asukkaalle löytyy sopiva koti, myyntineuvottelijoilta vaaditaan eri alueiden tuntemusta. Myyjän on tärkeää osata vastata kinkkisempiinkin kysymyksiin: Jollekin asiakkaalle hyvät kulkuyhteydet ovat kullanarvoisia, joku toinen taas painottaa päiväkotien ja koulujen läheisyyttä ja haluaa tietää, millaisia kouluja alueelta ylipäätään löytyy.

”Myyntineuvottelijan työn perusta on YIT Kotien tuntemisessa pintaa syvemmältä. Lisäksi hänen on osattava kuunnella erilaisten asiakkaiden tarpeita ja toimia heidän kanssaan.”, Anteroinen sanoo.


Kaikkiin kysymyksiin löytyy vastaus

Myyntineuvottelijan työhön kuuluu paitsi moninaisten kohteiden tuntemista, myös moninaisten asiakkaiden kanssa toimimista.

”Kaikki asiakkaat ovat erilaisia, ja tässä työssä on hyvä osata tunnistaa, millaisten ihmisten kanssa on milloinkin tekemisissä. Joku on hyvinkin tarkka nippelitiedoista, ja tällöin kaivamme esiin juuri ne yksityiskohdat, joihin asiakas haluaa vastausta. Meidän tehtävämme on selvitellä ja antaa tietoa. Jos jotain tietoa ei löydy valmiina, meillä on koko talon osaava henkilökunta käytössämme. Kysymme heiltä tarvittaessa apua”, Havumäki kertoo.

Anne Anteroinen painottaa, että etenkin rakenteilla olevan asunnon myynnissä on oltava tarkkana ja todella tiedettävä, mitä myydään.

”Alkuvaiheessa taloyhtiö on olemassa vain paperilla. Meidän täytyy tuntea rakennus, alue ja kaikki mahdollinen asuntoon liittyvä tarkkaan, jotta pystymme kertomaan siitä mahdollisimman hyvin asiakkaillemme”, hän sanoo.

YIT_asuntomyynti_DSC0389.jpg

Asuntomyynti auttaa löytämään kodin

  • YIT:n Asuntomyynti toimii ympäri Suomea 15 eri toimipisteessä. Myyntineuvottelijoita pääsee tapaamaan joko asuntomyynnin toimipisteissä tai esimerkiksi myynnissä olevassa asunnossa paikan päällä.
  • Asunnon voi ostaa halutessaan kokonaan etänä digipalveluiden avulla. Tällöin myyntineuvottelijat ovat yhteydessä sähköisesti ja puhelimitse.
  • Tällä hetkellä muuttovalmiita YIT Koteja on erinomainen valikoima eri puolilla Suomea.
  • Asuntoja esitellään joustavasti yksityis-, yleis- ja viikonloppuesittelyissä.


Katso myös:

Myytävät asunnot
YIT Kodin edut
YIT paras kestävyydessä ja laadussa uudisasuntorakentamisen asiakastyytyväisyydessä