Rakensimme noin kilometrin verran rataperustuksia Helsinki-Riihimäki välille. Hankkeessa parannettiin Suomen vilkkaimman rataosuuden toimivuutta.

Urakassa stabiloiitiin, eli vahvistettiin maaperää. Stabilointipilaria tuli maahan yhteensä noin 150 kilometriä. Sen jälkeen rakensimme sähköradan perustukset. Suunnitelmia kehitettiin yhdessä asiakkaan (Väylävirasto) kanssa. Stabilointi on harvinaista ratarakentamisessa Suomessa.

”YIT rakentaa myös ratoja, joiden avulla osaltaan mahdollistetaan vihreä siirtymä. Oli hienoa, että olimme taas tauon jälkeen mukana myös junaratojen parissa, vahvan raitiotierakentamisen lisäksi”, sanoo tuotantopäällikkö Markus Malmivuori YIT:ltä.

Työturvallisuuteen on hankkeella kiinnitetty erityistä huomiota, koska työtä tehdään käytössä olevan junaradan vieressä. Sen lisäksi asutussa ympäristössä toimiessa huomioimme lähiseudun asukkaat meluavien töiden sekä työmaan ympäristössä liikkuvien turvallisuuden osalta.

Helsinki-Riihimäki -hankkeen tavoitteena oli lisätä rataosan kapasiteettia ja pienentää häiriöherkkyyttä. Hanke toteuttiin kolmessa vaiheessa ja hankkeen lopussa Helsinki-Riihimäki-rataosa on vähintään neliraiteinen, joka mahdollistaa liikennemäärien kasvun. Matkustajille hanke näkyy junaliikenteen täsmällisyyden parantumisena.

YIT Ratarakentaminen

Linderintien alikulku

Tiedot

Projektin nimi
Helsinki-Riihimäki-ratahanke
Asiakas
Väylävirasto
Kaupunki
Järvenpää
Maa
Suomi
Valmistumisvuosi
2023
Projektin status
Valmistunut
Liiketoiminto
Infra