Takaisin

Mall of Triplan ravintolamaailmassa näkyy Kim Heiniön kädenjälki

Yli sata ravintolaa 30 vuodessa. Kim Heiniö todella tietää, mistä puhuu – ja mitä tekee. Mall of Triplan ravintolamaailman suunnittelussa mukana oleva ravintola-alan yrittäjä Heiniö uskoo, että Triplalla on kaikki edellytykset kasvaa yhdeksi Helsingin elämyksellisimmistä kaupunginosista.

Kim Heiniö on salaperäinen. Yli sadan ravintolan avaamisessa mukana ollut yrittäjä kertoo avaavansa ainakin yhden ravintolan tulevaan Mall of Triplaan. Muuta hän ei vielä paljasta.

"Minulla on paljon ajatuksia, mutta niitä jumpataan vielä. Konsepti elää koko ajan. Reilun vuoden päästä voin sanoa enemmän."

Muun muassa Helsingin The Lucky Bastard-, Pastor- ja Southpark-ravintoloiden takana oleva mies on ollut mukana suunnittelemassa Mall of Triplan ravintolamaailmaa. Ajatukset ovat kunnianhimoisia. Tarkoitus on edistää kaupunkikulttuuria ja tarjota asiakkaille monipuolisia elämyksiä. Heiniö uskoo, että Triplalla on hyvä mahdollisuus vakiinnuttaa asemansa kaupunginosana, jonne ihmiset tulevat viihtymään. Kauppakeskuksen hyvä sijainti liikenteen leikkauspisteessä tukee tätä missiota.

Mall of Tripla erottuu muista kauppakeskuksista elämyksellisyydellä

Heiniö näkee, että kauppakeskukset ovat murroksessa, sillä niiden rooli viihde- ja elämyskeskuksena vahvistuu. Ruoka- ja ravintolaelämykset ovat tässä merkittävässä osassa. Ruokapuolen lisäksi myös esimerkiksi kulttuuritarjonnan täytyy olla kunnossa.

"Tulevaisuudessa kauppakeskusten täytyy haastaa kivijalka. Siihen on mahdollisuus, kun ihmiset huomaavat yhä siistimmäksi kehittyvän tarjonnan: erikoiskaupat, taidemuseot, leffat, sekä kiinnostavien ravintoloitsijapersoonien yksilölliset konseptit, jotka levittäytyvät nyt myös kauppakeskuksiin."

Kauppakeskusten vetovoima perustuu Heiniön mukaan niiden helppouteen ­– siihen, että kaiken ravintolaelämyksistä ruokaostoksiin saa saman katon alta. Kauppakeskukset eivät ole enää pelkkiä shoppailupaikkoja, vaikka kuluttajat ehkä ne sellaisiksi vielä mieltävätkin. Heiniö mainitsee useiden kauppakeskusten haasteeksi myös sen, että ne ovat ”hajuttomia ja mauttomia”. Tällä hän tarkoittaa, että esimerkiksi ravintolat ovat pyrkineet palvelemaan koko kauppakeskuksen asiakaskuntaa. Elämysten tarjoaminen edellyttää muun muassa segmentoituja ravintoloita ja destinaatioravintoloita. Mall of Triplassa tähän haasteeseen on vastattu varaamalla 12 000 neliömetriä tilaa vain ravintolapalveluille. Tarjontaa löytyy aina trendikkäistä street food -paikoista uniikkeihin fine dining -teemaravintoiloihin.

"Kun kohdennettuja ravintoloita on niin nuorille, perheille kuin vanhemmallekin väestölle, kauppakeskuksessa tulee näkyviin kaupungin kirjavuus."

Rakkaudella rakennetut ravintolat kiehtovat

Suomalainen ravintolakulttuuri on Heiniön mukaan mennyt koko ajan persoonallisempaan suuntaan. Ravintoloiden omistajat laittavat mukaan sydämensä ja suhtautuvat tekemiseen intohimolla. Tällaisia ravintoloita Heiniö haluaa nähdä myös Mall of Triplassa.

"Ei ole väliä, onko kyseessä intialainen vai ranskalainen ravintola, kunhan se on tehty rakkaudella. Sellaisista ravintoloista ihmiset ja media pöhisevät."

Tällä hetkellä ravintoloilta ja niiden tarjonnalta halutaan rehellisyyttä ja yksinkertaisuutta. Heiniön mukaan seiniin on turha laittaa miljoonia – ”raffius” on hyvä piirre. Ketjuravintoloilla on paikkansa ja monet tekevät Heiniön mukaan hyvää työtä. Pienet ravintolat ovat kuitenkin niitä, joista tällä hetkellä ollaan kiinnostuneita.

"Sellaisten ravintoloiden tarinoista ja brändeistä on seksikästä kirjoittaa."

Lue myös: 10 syytä tulla Triplaan

Tutustu kaupan alan näkemyksiimme