Vallilassa toimiva Help Center ukrainalaisille on tärkeä kohtaamispaikka
Palvelut
Kauppakeskuksen esteettömyys ei saa unohtua, kun pyörätuoliluiskille on löydetty paikat tai kun isä lastenvaunuineen on löytänyt sisälle kauppakeskukseen. Mitä jos koko opastusjärjestelmän miettisi uusiksi niin, että se palvelee kaikenlaisten asiakkaiden tarpeita ja edistää esteettömyyttä, haastaa Mall of Triplan kaupallinen kehitysjohtaja Pirjo Aalto.
Kun vierailen uudessa paikassa, minulla on usein tapana tehdä testi: minne päädyn, jos seuraan orjallisesti opasteita?
Harvemmin sinne, minne pitäisi. Useamman kerran WC:tä etsiessäni olen löytänyt itseni hissistä tai vaikkapa jostakin liiketilasta, jossa vessa ei kuulu palveluun. Kerran opaskyltit johdattivat minut eräästä kauppakeskuksesta parinkymmenen kilometrin päähän keskelle taajama-aluetta, vaikka halusin yksinkertaisesti päästä moottoritielle. Olin valjastanut myös kyydissäni olevat apukuskit karttureiksi, eli navigointitaitojeni sijaan kyse tosiaan oli opasteiden harhaanjohtavuudesta.
Olen leikkinyt opastesuunnistusta vuosikausia. Ihan pelkäksi huvikseni en sitä kuitenkaan harrasta. Minun motiivini opasteiden tarkkailuun on ammatillinen: haluan varmistaa, että toisin kuin monessa muussa paikassa, Mall of Triplassa ihmiset löytävät juuri sinne, mihin he ovat matkalla.
Pohjimmiltaan kyse on esteettömyydestä. Se, joka ajattelee esteettömyysasioiden olevan kunnossa, kun pyörätuoliluiskalle on varattu piirustuksista paikka ja lattiassa kulkee näkövammaista ohjaava raita, on auttamattomasti hakoteillä.
Yksittäisten toimenpiteiden sijaan kauppakeskuksen esteettömyyttä pitää miettiä kokonaisuutena. Esteettömyys on sitä, että kaikenlaiset ihmiset otetaan huomioon ja varmistetaan, että he löytävät sinne, minne haluavatkin.
Mall of Triplan vaikutusalue on valtava. Osaksi kauppakeskusta rakentuva rautatieasema on tulevaisuudessa maan suurin, ja hyvien julkisten ja tieliikenneyhteyksien ansiosta jopa 30 prosenttia suomalaisista saapuu Pasilaan alle puolessa tunnissa! Mall of Triplassa vierailevat niin pyörätuolia käyttävät liikuntarajoitteiset, rattaita työntävät lapsiperheet, rollaattorin avulla liikkuvat vanhukset kuin näkövammaisetkin – ja sitten myös kaikki me, jotka yksinkertaisesti tarvitsemme mahdollisimman selkeät opasteet selviytyäksemme kauppakeskuksesta ulos tai ehtiäksemme junaan.
Siksi olemme käyttäneet kauppakeskuksen suunnittelussa satoja tunteja esteettömyys- ja opastusasioiden pohtimiseen. Pyörätuoliramppien ja tilavien hissien lisäksi olemme miettineet pieniä, konkreettisia asioita, joista arjen onnistuminen on monelle kiinni. Ovathan vessan käsipyyhetelineet sellaisella korkeudella, että niihin yltää matalammaltakin? Onko peili oikeassa kulmassa kaiken pituisille? Mahtuuko käytävillä kääntymään myös apuvälineen kanssa? Kaikki lähtee asiakkaidemme tarpeista.
Ja ne opasteet. Sen sijaan, että lätkisimme ympäri kauppakeskusta mahdollisimman paljon tienviittoja, jotka eivät johda mihinkään, olemme valinneet tärkeimmät risteyspaikat. Niihin tulee yksiselitteistä ja helposti havaittavaa täsmätietoa, jonka avulla ei voi astua harhaan.
Yhdessä opasteista muodostuu jälkiä jättävä vana kuin Hannun ja Kertun leivänmuruista. Silloin asiakas pääsee juuri sinne, minne haluaakin – kulki sitten jalan, pyörätuolilla tai rollaattorilla; osasi lukea tai ei; oli minkä kielinen tahansa!
Lue lisää Triplasta täältä.