YIT:n taidonnäyte Mall of Tripla kokoaa palvelut saman katon alle sujuvaa arkea varten
Yrityskaupan myötä syntyneen YIT Talon Tekniikan toimitusjohtaja Sampo Kautto kertoo, mikä sai Talon Tekniikan toteuttamaan yhdistymishaaveensa ennen aikojaan ja miksi hän on asiasta erityisen innoissaan.
Alussa oli pieni talotekniikkasaneeraaja, jonka ideologian ytimessä oli asukas. Se kantoi: ennen yhdistymistä YIT:n kanssa ehdimme Talon Tekniikassa tehdä linjasaneerauksen yli sataan kerrostaloon, ja ydinosaajillemme on kertynyt kokemusta henkilötyövuosissa jo toista kymmentä.
Menestyksestä ja kokemuksesta huolimatta olimme kuitenkin tuumanneet jo pitkään, että toimintamme tueksi tarvitaan myös isompia muskeleita. Tulevaisuudensuunnitelmissa siinsi tavoite parantaa resurssejamme ja saatavuuttamme suurempaan rakennusliikkeeseen liittymällä.
Täydellinen kumppani löytyi ikään kuin ennen aikojaan. Aikataulullisesti yhdistyminen ei kuulunut vielä suunnitelmiimme, mutta kun YIT:ltä otettiin yhteyttä, vakuutuimme. Kaksi yhtiötä, jotka olivat rakentaneet samanlaisia tavoitteita omilla tahoillaan, kohtasivat.
Ketteryyttä ja kokoa samassa paketissa
YIT:n ja Talon Tekniikan yhdistyessä toisensa löysivät nuori ja ketterä organisaatio sekä suuri ja vahva toimija. YIT on näyttänyt kyntensä uudis- ja toimitilarakentamisessa sekä toimitilasaneerauksissa. Asuintalosaneeraus on puolestaan Talon Tekniikan erikoisosaamista.
Yhteinen visio teki yhdistymisestä luonnollista eroista huolimatta. Talon Tekniikkaa ja YIT:tä yhdistää usko samoihin arvoihin ja menestystekijöihin. Rehellisyys, suorasukaisuus ja laatutietoisuus sekä toimivat prosessit ja hyvä asiakaspalvelu ovat toimintamme ytimessä. Haluamme luoda parempia elinympäristöjä asukkaille.
Talon Tekniikkaa on tähänkin asti siivittänyt nopea kasvu, ja nyt saamme lisäpotkua suuren yrityksen osaamisesta ja työkaluista. Nuorille työntekijöillemme yhdistyminen puolestaan tarjoaa kasvun mahdollisuuksia, kun urapolkujen kirjo lisääntyy.
Korjausvelan niskan päälle asiakas edellä
Korjausrakentaminen on perinteisesti ollut pirstaloitunut toimiala. Pienten toimijoiden erilaisten käytäntöjen edessä asiakas on usein kuin lottoaja, joka pistää kupongin vetämään ja toivoo parasta.
Samalla Suomessa tulee korjausikään yhä enemmän taloja. Korjausvelan selättämiseksi rakennusalan toimijoiden täytyy kehittää toimintatapojaan niin, että pystymme tekemään entistä isompaa volyymia luotettavasti ja läpinäkyvästi.
YIT:n ja Talon Tekniikan yhdistymisen myötä alalle on syntynyt uusi merkittävä toimija asian edistämiseksi. Asuintalosaneeraamisen kehittäminen uudelle tasolle hyvän tiimin kanssa on tähänastisen urani innostavin haaste.
Sen aiomme tehdä – kuten tähänkin asti – asiakas edellä. Pienen toimijan ketteryydellä sekä suuren toimijan voimavaroilla ja tunnettuudella kehitymme ihmistä varten. Ja vaikka toiminta kasvaa, pysyy mielessä yhä kirkkaasti se vanha tuttu ideologiamme. Palkanmaksaja ei vastedeskään ole esimies tai johtaja, vaan jokaisen huoneiston oven takana asuva asiakas, jonka kotia olemme saaneet kunnian korjata.