Takaisin

Verkkokaupan suosio kasvussa, niin myös ilmastohuoli

Verkkokaupan kasvusta huolimatta kivijalkakauppa on edelleen selvästi suositumpaa. Sitä suosivat 71 prosenttia vastaajista, verkkokauppaa puolestaan 18 prosenttia.

Ilmastonmuutos huolestuttaa kuluttajia, ja yhä useampi suosii kaupankäynnissä verkkoa. Muun muassa nämä tulokset selviävät Kestävät kaupunkiympäristöt -barometristä, jonka toteutimme tänä vuonna toista kertaa. Barometrissä* kaupunkilaiset ottavat kantaa kodin, työ- ja kaupunkiympäristön, liikkumisen sekä kaupan eri vaihtoehtoihin. 

Selkeä ero viime vuoteen oli se, että yhä useampi kuluttaja kertoi suosivansa verkkokauppaa perinteisen kaupan sijaan. Nousua oli 8 prosenttiyksikköä. Kaupunkikehityksestämme vastaava johtaja Juha Kostiainen uskoo, että nousussa on kyse useasta samanaikaisesta, verkkokauppaa suosivasta muutoksesta.

”Verkkokauppa kasvaa koko ajan Suomessakin, ja kasvuun vaikuttavat vaivattomuus ja kivijalkaa laajempi valikoima. Verkkokauppa tuo ison markkinan jokaisen ulottuville. Toki verkkokaupassa on myös edelleen monille kuluttajille uutuudenviehätystä.”

Ruoan verkkokaupan esteenä epäilyt ja logistiikka

Verkossa asioidaan mieluiten silloin, kun halutaan ostaa esimerkiksi vaatteita tai jalkineita. Ruoka- ja puhdistusaineet ostetaan silti edelleen lähes poikkeuksetta hypermarketeista ja lähikaupoista. Ruoan verkkokaupan vähäinen suosiminen on hieman yllättävää, sillä ruoan verkkokaupassa on verkkokaupan suurin potentiaali (Postin suuri verkkokauppatutkimus 2019).

”Ruoan verkkokauppa on lähtenyt Suomessa käyntiin yllättävän hitaasti. Esimerkiksi suur-Lontoon alueella 15 prosenttia ruoasta ostetaan verkosta. Ihmiset epäilevät vielä ruoan tuoreutta, ja monille on tärkeää, että ruokaa pääsee tunnustelemaan ja katsomaan. Logistiikan kannalta haaste on puolestaan se, mihin ruoka voidaan jättää niin että se säilyy hyvin. Jos ruoka toimitetaan kotiin, aikaikkuna on usein melko pieni. Mutta uskon, että uuteen ostamistapaan totutaan Suomessakin pikkuhiljaa”, Kostiainen sanoo.

Ruoan verkkokauppaa kuten verkkokauppaa yleensäkin tulevat vauhdittamaan automaatit, joihin tilaus voidaan toimittaa.

Verkkokauppaa on kritisoitu epäekologiseksi muun muassa kuljetusten ja paketoinnin vuoksi. Kostiainen muistuttaa, että innovatiivisilla pakkausmateriaaleilla – kuten biohajoavilla pakkauksilla – verkkokaupan ympäristövaikutusta voidaan laskea suuresti. Tuotteiden edestakaisin lähettämistä puolestaan hillitä esimerkiksi maksuilla.

*Kestävät kaupunkiympäristöt –barometri 2019
Kestävät kaupunkiympäristöt –barometri toteutettiin nyt toista kertaa. Kysely on suunnattu seuraavien kahdeksan kaupungin asukkaille: Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere, Turku, Oulu, Jyväskylä ja Kuopio. Aineistonkeruu toteutettiin CINT Ab:n ylläpitämällä nettipaneelilla 16.-27.9.2019. Vastaajia oli 1 022. Otos edustaa tutkittujen kaupunkien 18–75-vuotiasta väestöä iän, sukupuolen ja kaupunkien koon suhteen.
Barometrin tuloksista ja kaupunkikehittämisen teemoista keskusteltiin YIT:n 12.11.2019 jo seitsemättä kertaa järjestettävässä Kestävät kaupunkiympäristöt -seminaarissa.

Horjuuko kaupunkien kivijalkakauppa?

 

Kestävä kehitys on YIT:n uuden strategian ytimessä

 

Selvä enemmistö suomalaisista kaupunkilaisista huolestuneita ilmastonmuutoksesta