Finnish Music Hall of Famen toimitusjohtaja Olli Ilmolahti kertoo musiikkimuseon toiminnasta ja aloituksesta Mall of Triplassa.
”Museokonseptimme on uudenlainen, olemme virtuaalinen, digitaalinen ja teknologinenkin museo. Miksemme toisi sitä sinne, missä ihmisetkin ovat”, kertoo Olli Ilmolahti, Mall of Triplassa lokakuussa 2019 avautuneen suomalaisen musiikin museon, Finnish Music Hall of Famen, toimitusjohtaja ja yksi museon perustajista.
”Meillä oli alusta asti sloganina: mieluummin pienempi ja kompakti museo siellä, missä ihmiset ovat, kuin iso museo keskellä metsää.”
Musiikkimuseo Fame on onnistunut tavoitteessaan: se on kompakti, noin 900 neliön kokonaisuus, joka sisältää paljon, myös museo- ja lahjakaupan ravintolan, terassin ja kahvilan. Kävijä saa tutustua artistiesittelyihin niin kuunnellen kuin katsellen ja ottaa osaa kotimaiseen musiikkielämään monin tavoin, vaikkapa tutustua sen ja samalla maan historiaan alusta saakka tähän päivään tai menemällä mukaan keikalle – esiintymislavalle artistin kanssa – tai johtamalla sinfoniaorkesteria.
Karaokehuoneissa kävijä pääsee laulamaan lempibiisinsä valitsemalleen esiintymislavalle efekteineen, tanssihuoneessa voi tanssia Aira Samulinin ja muiden gurujen ohjauksessa, elämyshuoneessa valita kuunneltavaksi tiettyyn teemaan liittyvää musiikkia ja niin edelleen - tekemistä riittää moneksi tunniksi. Apuna käytetään VR-teknologiaa, 360-videoita ja monenlaisia vaihtoehtoja tarjoavia sovelluksia.
”Meillä oli alusta asti sloganina: mieluummin pienempi ja kompakti museo siellä, missä ihmiset ovat, kuin iso museo keskellä metsää.”
Vaihtuvan näyttelyn lisäksi esillä on suomalaisen musiikin kunniagalleria, johon valitut ensimmäiset 14 jäsentä julkaistiin avajaisten yhteydessä. Puolueettomassa valintatoimikunnassa on musiikkielämä edustettuna laajasti Muusikkojen liitosta, Teostosta, Gramexista, asiantuntijoista ja muista alan järjestöistä Kansallisoopperan kaltaisiin toimijoihin. Valintatoimikunnan puheenjohtajana toimii ministeri Lauri Tarasti. Seuraavat 9 kunniagallerian jäsentä on jo valittu, ja ne julkistetaan vuoden 2020 lopulla.
Perinteistä museotyyliä hakevalle esillä on kuvakavalkadeja ja vitriineissä esineitä Katri-Helenan euroviisuedustusasuista Hurriganes-rotseihin, Aino Acktén esiintymispuvuista Pariisin Oopperasta 1800- ja 1900-lukujen vaihteesta Reino Helismaan kirjoituspöytään.
Tukholman Abba-museo oli Ilmolahden mukaan tärkeä innoittaja, mutta suomalainen versio on huomattavasti interaktiivisempi, ja museossa on esimerkiksi monessa paikassa Genelecin huippulaatuinen immersiivinen äänimaailma: tekniikka todella vie kävijän mukanaan musiikin maailmaan!
Riskejä kauppakeskukseen asettumisessa Ilmolahti ei suunnitteluvaiheessa nähnyt.
”Mall of Tripla halusi, että sen tarjonnasta viihteen ja kulttuurin osuus on iso, ja täällä se onkin yli 20 % kaiken kaikkiaan, mikä soveltuu meille erittäin hyvin”, Ilmolahti sanoo.
Esimerkkinä hän kertoo huomanneensa, että perheitä tulee viikonloppuisin ostosten lisäksi viettämään aikaa kauppakeskukseen, jossa sekä lapset että vanhemmat voivat tehdä jotain.
”Mikseivät he tulisi meidänkin museoomme, jossa on myös paljon tekemistä”, sanoo Ilmolahti.
Yli kolmen vuoden projekti tilojen suunnittelusta museon käynnistykseen sujui Ilmolahden mukaan hyvin.
”Meillä oli hyvä tiimi ja hyvä henki, mikä on tärkeää, kun tehdään pitkää projektia tiukoilla budjeteilla. Totta kai rakentamisessa on aina haasteita, mutta hyvin meni se koko projekti.”
Vuotuinen kävijämäärätavoite on asetettu sataantuhanteen.
”Alku on sujunut todella mallikkaasti, 20 000 kävijän raja rikkoutui uudenvuoden aattona ja maaliskuun alussa 40 000 kävijää. Olemme todella tyytyväisiä ennen kaikkea siihen, että palaute on ollut erinomaisen hyvää.” Monet muusikot ovat olleet mukana jo suunnittelussa, mutta heitä on myös käynyt paljon paikan päällä vieraina, paljastaa Ilmolahti.
”Tästä on kiva jatkaa eteenpäin ja kehittää. Homma ei tietenkään ole loppunut tähän, vaan varsinainen sisällönkehittäminen alkoi nyt ja työtä tehdään koko ajan.”
Vaihtuvia näyttelyitä on tarkoitus järjestää useita vuodessa, luvassa on niin hevimetallia kuin Sibeliusta. Samoin suunnitteilla on konsertteja, luentoja ja muita tapahtumia, ja museon sisältöä lisätään koko ajan.
Ilmolahti muistuttaa myös museon tasokkaasta, aikuisille ja lapsille soveltuvasta ravintolasta, jolla on konseptissa tärkeä rooli. Suomalaiset makuelämykset sopivat hyvin suomalaisen musiikin museoon.
”On hyvin tärkeää, että kauppakeskus on elinvoimainen, ja myös sitä pitää kehittää. Olemme osaltamme sitä kehittämässä. Näkisin, että täällä voisi olla paljon ohjelmaa, meillä on hieno tapahtuma-aukio, jossa voi tehdä vaikka mitä, konserteista urheilutapahtumiin, voimistelusta ja tanssiesityksiin.
”Yksi tavoite on, että olemme kansainvälisessä kärjessä musiikkimuseona sisällöllisesti ja teknologisesti - että tämä olisi todellinen elämyskokemus, ja sitä toivomme myös Triplalta.”
Ilmolahti kertoo, että tulovaiheessa huomioitiin myönteisenä myös vahva Pasilan kaupunkikehitys.
”Asukkaita tulee lisää, ja välittömään läheisyyteen paljon yrityksiä. Voimme olla lähialueen palveluntarjoaja ja -tuottaja.”
”Kaupunkikehittäjiltä toivoisin joustavuutta ja innovatiivista ajattelua, byrokratian vähentämistä, jotta asiat sujuisivat helposti ja joustavasti.”
Toimitilarakentamisen palvelumme