YIT:n taidonnäyte Mall of Tripla kokoaa palvelut saman katon alle sujuvaa arkea varten
Ei pidä uskoa puheita siitä, että kivijalkamyymälät olisivat menettämässä kiinnostusta milleniaalien silmissä. Jopa puolet milleniaaleista tekevät nimittäin ostoksensa juuri niissä.
Äskettäin ilmestyneen kansainvälisen tutkimuksen mukaan puolet milleniaaleista tekevät ostoksensa kivijalkakaupoissa. Eivätkä diginaativit poikkea muista ikäryhmistä paljoakaan siinä, miksi he käyvät kivijalkamyymälöissä. Aivan yhtä lailla he menevät kauppoihin tekemään löytöjä, tavoitteenaan ostaa asioita tai ihan vain katsella.
Vaikka 20–30-vuotiaat käyvät mielellään kivijalkamyymälöissä, he myös ostavat paljon tuotteita verkkokaupoista tai sovellusten kautta. Milleniaalit pyörähtävät kaupoissa sovittamassa ja katsomassa tuotteita, mutta saattavat ostaa ne myöhemmin vasta kotisohvalta verkkokaupasta. Lisäksi noin kolmasosa kuluttajista käyttää puhelintaan myymälässä ollessaan etsien samalla kilpailevia hintoja. Voidaankin siis sanoa, että milleniaalit käyttävät kivijalkamyymälöitä osittain showroomien tavoin, eli käyvät selailemassa tuotevalikoimaa ja sovittelevat itseään kiinnostavia tuotteita.
Monet yritykset ovat vältelleet showroom-konseptia, sillä siinä yritys joutuu maksamaan kivijalkamyymälästä koituvat kustannukset, mutta heille ei välttämättä jää käteen tuotteesta tulevaa voittoa, kun kuluttaja voi ostaa tuotteen myös kilpailijan verkkokaupasta. Monet brändit näkevät kuitenkin showroomin myös potentiaalisena mahdollisuutena luoda tuotteiden ympärille kiinnostusta.
Kivijalkamyymälöillä ei ole silti huolta, sillä toisen kansainvälisen tutkimuksen mukaan kuluttajat selailevat tuotteista informaatiota myös internetin kautta – ja menevät sen jälkeen kivijalkamyymälään tekemään ostoksensa. Lisäksi 43 prosenttia kuluttajista, jotka arvostavat erityisesti ostokokemusta, suosii kivijalkamyymälöitä, ja heistä 10 prosenttia tekee impulssiostoksia ostostensa yhteydessä. Kuluttajien käyttäytyminen on muutoksessa, mutta kivijalkamyymälöillä on edelleen paikkansa kuluttajien sydämissä. Muuttuvat olosuhteet edellyttävät sitä, että jälleenmyyjien on otettava muutos huomioon tarjoamalla hybridiratkaisuja kuluttajien muuttuviin mieliin.
Teknologian kehittyminen vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen ja menestyäkseen myös tulevaisuudessa kauppakeskusten tulee sopeutua tähän muutokseen. Kun osa ostamisesta siirtyy verkkoon tarjoten kuluttajille rajattoman valinnanvapauden tuotteista, kauppakeskusten tulee voida tarjota kuluttajille heidän mieltymyksiinsä sopivia palveluita. Kauppakeskusten tuleekin liikkua pelkistä ostokokemuksista kohti laajempaa kuluttajille suunnattua arvolupausta.
Innovatiiviset kauppakeskukset tarjoavat kuluttajille lisäarvoa tuovia elementtejä ja muistuttavat rooliltaan ja olemukseltaan kaupungin keskustaa. Ne tulevat jatkossa tarjoamaan yhä enemmän konsertteja, taidekeskittymiä, kylpylöitä, toreja, kuntosaleja ja muita kohtaamispaikkoja. Kauppakeskusten tärkeys myös ravintoloiden ja tapahtumien tarjoajana korostuu. Nämä kaikki ovat nimittäin sellaisia palveluita, joita kuluttaja ei pysty kokemaan verkossa.
Tulevaisuudessa ketterät kauppakeskukset panostavat sellaisiin liiketiloihin, joihin kuluttajat reagoivat jollain tasolla. Jatkossakin suurilla lippulaivamyymälöillä on paikkansa, mutta painotus siirtyy enemmän myös pieniin liiketiloihin, jotka tuovat uutuudentunnetta ostoskeskukseen. Lisäksi kauppakeskukset voivat luoda tilapäisiä, joustavia tiloja, joihin voi perustaa esimerkiksi pop-up -kauppoja ja showroomeja, jotka tarjoavat asiakkaille uudenlaisia kokemuksia. Myöskään uusien teknologioiden hyödyntämistä uusissa liiketiloissa ei pidä aliarvioida. Tämänkaltaisilla uusilla toimintatavoilla kauppakeskukset tulevat jatkossa vastaamaan paremmin kuluttajien muuttuviin tarpeisiin. Kun uusia kauppakeskuksia rakennetaan, keskiössä ovatkin erityisesti personointi ja elämyksellisyys.
Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:
Miksi in-store dominoi myös digiaikakaudella?
Kauppakeskukset eivät tule kuolemaan – katso kansainväliset esimerkit