Kruunusillat on Helsinkiin rakennettava raitiotie, joka on kaupunkirakentamista parhaimmillaan. Kruunusillat-hankkeessa suunnitellaan kaupunkia, tehdään vaativaa infrarakentamista ja mahdollistetaan kaupunkilaisille kestävä tapa liikkua.
Ruoppaus on vedenalaista maankaivuuta, jossa tavoitteena on muokata meren, järven tai muun vesistön syvyyttä.
Ruoppaus sopii pienien rantakohteiden lisäksi suuriin satama-alueisiin ja vesiväyliin. Ruoppaus voidaan toteuttaa rannalta käsin, vedestä lautoilta tai jään päältä kaivamalla. Pilaantuneet pohjasedimentit voidaan poistaa vesistöstä ympäristöystävällisesti imuruoppauksella tai suljetulla kauhalla, jolloin pilaantuneiden maiden leviäminen takaisin vesistöön estyy.
Ruoppauksella voidaan kunnostaa rantoja ja vesistöjä, rakentaa, syventää ja ylläpitää vesiväyliä, satamia ja venesatamia. Myös uimarannat ja virkistysalueet voivat hyötyä ruoppauksesta.
Kohteeseen sopivan ruoppausmenetelmän valinnalla taataan, ettei ruoppauksesta aiheudu haittaa ympäristölle. Ruoppaus tehdään useimmiten kauharuoppaajalla. Ruoppauksessa tulisi kiinnittää huomioita ruoppausmassojen läjitykseen. Tämä pitää tehdä ympäristöä huomioiden ja erityisen tarkasti jos ruopattava sedimentti on pilaantunutta.
Meillä on käytössä monipuolinen kalusto, jolla voidaan toteuttaa ruoppausta monenlaisissa olosuhteissa. Kaikki koneemme on varustettu GPS-laitteistolla ja ohjelmistolla, jolla voidaan varmistaa maankaivun haluttu syvyys ja tarkkuus. Pilaantuneiden maiden ruoppauksessa käytämme ympäristökauhaamme.
Vedenalaisella louhinnalla madalletaan kalliopinnan korkeutta meressä, järvessä tai muussa vesistössä.