Toteutimme Pasilaan, Triplan kauppakeskus-, hotelli-, toimisto- ja asuntorakennusten sekä maanalaisen 2300 paikkaisen pysäköintilaitoksen rakentamista varten pohjarakennustyöt sekä Pasilan aseman perustusten vahvistustyöt.
Meillä on laajaa kokemusta vaativien rakennuskaivantojen toteuttamisesta.
Kaivanto on väliaikainen kuoppa, joka tehdään esimerkiksi rakennuksen maanpinnan alapuolisten rakenteiden rakentamiseksi. Vaativa kaivanto on usein yhdistelmä tiukkoja tilarajoituksia, logistiikkaa vaikeisiin kohteisiin sekä tarkkoja ympäristövaatimuksia tärinän, melun, painumien ja pohjaveden hallinnalle. Keskeisessä roolissa ovat usein kaivannon seinien toteutusratkaisut sekä asutuskeskuslouhinta. Teemme ammattitaidolla louhinnan myös kaupunkiympäristössä sekä kuhunkin kaivantoon sopivat tukiseinät, joissa voi olla yhdistelmiä erilaisista tukiseinätyypeistä.
Tukiseinien yleisin käyttökohde on kaivannoissa, jossa seinien tehtävänä on estää maan sortuminen kaivantoon. Tukiseinät ovat erityisesti tarpeen, mikäli kaivannon lähellä on muita rakennuksia tai rakennelmia. Tukiseinät voivat olla väliaikaisia, tai ne voivat jäädä osaksi pysyvää rakennetta. Seinät voidaan rakentaa vesitiiviiksi. Tukiseiniä käytetään kaivantojen ja maanalaisen rakentamisen lisäksi myös vesi- ja rantarakentamisessa, esimerkiksi satamien reuna- tai pistolaitureissa.
Rakennuskaivannoissa tukiseinät toteutetaan useimmiten teräsponteilla ja tuentaelementeillä, kuten kaivinpaalumenetelmällä tehtävillä patoseinillä. Patoseinät ovat usein osa pysyvää rakennetta. Rakennuskaivantoja voidaan tukea myös settiseinillä, joissa pystytukien varaan kiinnitetään poikittaissuuntaiset setit. Tukiseinä voidaan tehdä myös vierekkäisistä teräspaaluista, jotka voidaan liittää yhteen lukoilla. Tukiseinät tuetaan usein ankkuroimalla ne kiinni kallioon.
Teräspontit upotetaan maahan lyömällä tai täryttämällä, ja niistä saadaan vesitiiviitä ponttilukkojen avulla. Modernilla ponttauskalustollamme asennamme jopa 25-metriset pontit täysimittaisina resonanssivapaalla menetelmällä, joka vähentää huomattavasti ympäristöön aiheutuvan tärinän määrää. Suurtaajuustäryllä on mahdollista läpäistä tiiviskin moreeni. Ponttiseinän asennuksen tiedonkeruu on automatisoitua ja reaaliaikaista.
Pontti-, setti- ja patoseinien lisäksi voidaan tukiseinät toteuttaa myös combi-seininä. Combi-seinissä yhdistetään teräspaaluja pontteihin, jolloin pystykuormat hallitaan ponttiseiniä paremmin.
Vaativin osuus koko Varikkotien urakassa tulee olemaan pohjavesikaukalo, se tiivistää projektin vaativuusasteen.