Kruunusillat on Helsinkiin rakennettava raitiotie, joka on kaupunkirakentamista parhaimmillaan. Kruunusillat-hankkeessa suunnitellaan kaupunkia, tehdään vaativaa infrarakentamista ja mahdollistetaan kaupunkilaisille kestävä tapa liikkua.
Olemme toteuttaneet useita satamarakenteisiin liittyviä hankkeita Suomessa ja Ruotsissa.
Satamalaiturit rakennetaan veden päälle paaluperustuksin, ponttiseinin tai betonielementeillä. Laiturin tyypin valintaan vaikuttaa pohjaolosuhteet ja laiturin käyttötarkoitus. Satamalaiturit voivat olla pisto- tai reunalaitureita. Pistolaituri rakennetaan usein paalutuksen tai ponttiseinien varaan. Pistolaituri voidaan toteuttaa myös betoniponttoni- tai kasuuniarkkulaiturina. Reunalaiturit toteutetaan usein betonielementeillä, jotka valmistetaan paikan päällä muoteilla tai liukuvaluna.
Yleensä satamarakentamiseen kuuluu laiturien lisäksi satama-alueen veden syventäminen, joka voidaan suorittaa ruoppauksena ja louhintana.
Vedenalaisella paalutuksella voidaan perustaa satamarakenteiden lisäksi siltoja. Paalut voivat olla teräsbetoni- tai teräsputkipaaluja, joiden koko valitaan kohteeseen sopivaksi. Teräsputkipaalut voidaan betonoida ja raudoittaa. Syvissä ja vaativissa satamarakentamisen kohteissa voidaan paalut toteuttaa myös kaivinpaaluina.
Rakennusurakan toteutusmuodolla on merkitystä hankkeen onnistumisen kannalta. Hankemallioppaasta löydät eri hankemallit, millaiseen hankkeeseen kyseinen malli soveltuu sekä hankemallin hyödyt ja haasteet. Lataa hankemalliopas, jotta osaat valita hankkeellesi oikean toteutusmuodon.