SORAMIX-menetelmä

Sorastus, stabilointityöt ja soratien kulutuskerroksen parantaminen onnistuu meiltä helposti. Kestopäällysteinen tie voidaan muuttaa myös soratieksi nopeasti.


Teemme urakoita myös yksityisille tienhoitokunnille. Lisäksi muutamme nopeasti myös asfalttitien soratieksi. 

Soratien päällyskerros ja reunalle valunut kiviaines voidaan murskata kulutuskerrokseksi 25 senttimetrin syvyydeltä, jolloin tielle ei tarvitse ajaa uutta mursketta. Tämä vähentää kustannuksia tienhoidossa, kun sorastusta ei tarvita. Myös asfalttitie voidaan muokata soratieksi, käyttäen vanhan asfaltin osana kulutuskerrosta. 

Tietä kunnostettaessa SORAMIX-menetelmällä höylä nostaa tien reunalta kiviainesta murskattavaksi, jonka jälkeen stabilointijyrsin murskaa tien halutulta syvyydeltä. Tämän jälkeen höylä tasaa murskeen uudeksi kulutuskerrokseksi. 

Menetelmä vähentää tien kuoppaantumista, kun murskain pystyy pienentämään isommatkin murikat ja mursketta syntyy enemmän, kuin paikalle kuljettamalla. SORAMIX-menetelmällä mursketta saadaan noin 20 cm paksuisesti tien pintaan. 

Tie muotoillaan työn aikana myös kaltevammaksi, veden valumisen parantamiseksi ja ojat kunnostetaan muokkauksen yhteydessä. 

Työn takia liikennettä ei tarvitse ohjata kiertoteille ja työn kesto onkin lyhytaikainen. Pystymme tekemään soratien kunnostusta myös talvella, vaikkakin keli voi asettaa työlle rajoitteita. 

YIT kunnosti Pyhäjoki-Vihanti 790 -maantien uudella stabilointijyrsimellä

YIT:n SORAMIX-työmenetelmä säästää aikaa, rahaa ja luontoa. Pyhäjoki-Vihanti 790 -maantie Raahessa kunnostettiin menetelmää käyttäen.

Kunnostimme Kukkosensaarentien SORAMIX-menetelmällä

Joensuun kaupunki levensi Kuhasalon ulkoilualueelle johtavaa Kukkosensaarentietä 1,5 metriä, jonka jälkeen murskasimme tielle 10-15 senttimetriä paksun kulutuskerroksen. Kulutuskerrokseen murskattiin mukaan asfaltti- ja betonimursketta, jonka ansiosta urakassa säästettiin maa- ja kiviaineksia noin 500 tonnia.

Soratien kunnostusmenetelmä vähentää hiilidioksidipäästöjä

Soratien pintakerrosten murskaaminen kulutuskerrokseksi vähentää merkittävästi hiilidioksidipäästöjä perinteisiin menetelmiin verrattuna, jossa kiviainesta ajetaan tielle sorastuksen yhteydessä. Samassa yhteydessä soratien rakennekerroksia voidaan vahvistaa stabiloimalla - se pidentää tien käyttöikää ja vähentää routivuutta. Soratien stabiloinnissa kiviainekseen voidaan eri sekoitetaan sideaineita. 

Stabilointimenetelmiä ovat mm. sementtistabilointi, bitumistabilointi, komposiittistabilointi ja masuunihiekkastabilointi. Menetelmistä löytyy myös ympäristöystävällisempiä tapoja, kuten lignosulfonaattipohjainen stabilointi. 

YIT pilotoi sorateiden elinikää nostavaa sidosainetta teiden kunnossapidossa

YIT pilotoi uutta ympäristöystävällisempää menetelmää sorateiden asfalttipinnoitteiden muuttamisessa kestävämmiksi sorateiksi. Nykyisin Suomessakin käytettäviin muihin stabilointiaineisiin verrattuna lignosulfonaatin hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät ja sen tuottaminen sitoo hiilidioksidia, koska se on puun kuitujen sidosaine.

Pyydä tarjous

Timo Paavilainen
Tekninen johtaja
Kunnossapito

Ota yhteyttä

Yhteydenottolomake

Kuvailethan asiasi tarkasti, jotta oikea tiimi osaa vastata sinulle. Voit myös lähettää suoraan viestiä infra@yit.fi.

Toimiala
Toivon yhteydenottoa